29.06.2018

Rosną wydatki na ochronę i recepcję

Zarządzanie

CBRE Retail 2030: Jaka przyszłość czeka polski handel?

Nowe technologie, potrzeby konsumentów i lokalizacja – to trzy obszary rozwoju handlu w Polsce, na które wskazuje najnowszy raport CBRE „Zakupy przyszłości. Retail 2030”.

Tak będzie wyglądał sklep w 2025 roku

Nowe technologie, w tym rozwiązania digital signage, zmienią sklepy i sposób robienia zakupów o 180 stopni. Kasy i stojący za nimi sprzedawcy czy papierowe etykiety znikną. Zastąpią je samoobsługowe kioski i elektroniczne ceny.

Rosną wydatki na ochronę i recepcję

W 2017 roku koszty eksploatacyjne w budynkach biurowych pozostały na poziomie zbliżonym do odnotowanego przez ekspertów Knight Frank w 2016 roku.

Fitness w galerii handlowej przyciąga

Polacy chcą gubić zbędne kilogramy w galeriach handlowych? W odpowiedzi powstaje tam coraz więcej fitness clubów i siłowni.

W 2017 roku koszty eksploatacyjne w budynkach biurowych pozostały na poziomie zbliżonym do odnotowanego przez ekspertów Knight Frank w 2016 roku.

W tym czasie zwiększył się jednak istotnie udział jednej ze składowych kosztów, czyli wydatki na ochronę i recepcję. W 2016 roku stanowiły 9,46% kosztów eksploatacyjnych, a w 2017 roku ich udział wzrósł do 12,14%.

 – W naszym najnowszym raporcie o kosztach i opłatach eksploatacyjnych ponownie wzięliśmy pod lupę koszty eksploatacyjne w wybranych biurowcach w Warszawie i miastach regionalnych. Największą zmianą rok do roku jest istotny wzrost wydatków na ochronę i recepcję – mówi Magdalena Oksańska, dyrektor Działu Compliance ds. Zarządzania Nieruchomościami, Knight Frank.

Usługi w tej grupie kosztów obejmują obsługę recepcji, czynnej zazwyczaj w godzinach pracy biur, stałą obecność pracowników ochrony fizycznej oraz mobilne patrole interwencyjne. Ze względu na bezpieczeństwo obiektu usługi ochrony powierzane są jednej wyspecjalizowanej licencjonowanej  firmie.

 – Od stycznia 2017 roku zmieniły się przepisy dotyczące wynagrodzeń. Wzrosło minimalne wynagrodzenie, jak również podniesiono stawkę za godzinę pracy do 13 PLN. Koszty ochrony, gdzie głównym elementem składowym jest koszt zatrudnienia pracowników zwiększyły się od 20 procent do 40 procent. Nie znaczy to oczywiście, że w każdym obiekcie właśnie o tyle wzrósł koszt ochrony. Dzięki staraniom zarządców nieruchomości i inwestycjom właścicieli w części budynków udało się wprowadzić dodatkowe rozwiązania techniczne, takie jak dodatkowe kamery, bramki, itp. co pozwoliło na optymalizację liczby pracowników ochrony niezbędnych do obsługi nieruchomości, tak żeby ograniczyć wzrost  kosztu – mówi Magdalena Oksańska.

 – Od stycznia 2018 roku znów nieznacznie wzrosło minimalne wynagrodzenie oraz stawka za godzinę pracy. Wydaje się, że ta tendencja będzie się utrzymywała, a co za tym idzie z roku na rok będziemy obserwować nieznaczny wzrost kosztów ochrony – dodaje. 

Zdaniem eksperta Knight Frank można się spodziewać nasilenia tendencji do rozdzielenia serwisu ochrony i recepcji. Większe wymagania wobec pracowników recepcji, jak i potrzeba ograniczenia rotacji recepcjonistek powodują, że właściciele i zarządcy nieruchomości częściej korzystają z profesjonalnych firm obsługujących wyłącznie recepcje obiektów. Choć wiąże się to z wyższymi kosztami, to jednak zapewnia wyższą  jakość obsługi.