12.12.2017

15 lat polskiego rynku outletów

Zarządzanie

Światowa architektura skrojona na miarę lokalnych rynków

Globalne koncepty wymagają dopasowania do lokalnych uwarunkowań, aby w pełni odpowiedzieć na potrzeby klientów, czy też pracowników i wypracować dla firmy wartość dodaną.

Nowy menadżer ds. najmu w Gemini Holding

Do grona pracowników Gemini Holding dołączyła Joanna Zemczak, która będzie odpowiedzialna za prowadzenie i koordynowanie działań komercjalizacyjnych i rekomercjalizacyjnych centrów handlowych Gemini Park.

Syndrom chorego biura

Jeżeli objawy złego samopoczucia pracownicy mijają zaraz po wyjściu z biura, oznacza to, że trzeba przyjrzeć się kondycji budynku, w którym mieści się siedziba firmy. Dlaczego? Przyczyną może być SBS, czyli tzw. Syndrom Chorego Budynku (ang. Sick Building Syndrome).

Popyt na powierzchnie biurowe przewyższa podaż

Według raportu międzynarodowej firmy doradczej Cresa „Occupier Economics: Rynek biurowy w Warszawie w 2017”, wolumen transakcji najmu w ubiegłym roku ponad trzykrotnie przewyższył ilość oddanej do użytku powierzchni biurowej.

Polski rynek centrów outlet świętuje w tym roku 15. rocznicę powstania. W grudniu 2002 pierwszych klientów przyjęło warszawskie FACTORY Ursus, będące wówczas pierwszym outletem w kraju.

Na polskiej mapie outletowej znajduje się dzisiaj kilkanaście centrów, rozmieszczonych w różnych rejonach kraju – najwięcej w Polsce centralnej i na południu, choć w ostatnich latach przybyło ich również w zupełnie nowych lokalizacjach.

– Wyróżnikiem outletu jest bardzo dobra relacja jakości do ceny, bo klienci poszukują atrakcyjnych marek, za które chcą zapłacić mniej niż w tradycyjnych centrach handlowych. I to daje im outlet – mówi Bożena Gierszewska – Mroziewicz, Country Head NEINVER w Polsce. – Polityka cenowa, jakość towarów i wysokie standardy obsługi pozostają zawsze w centrum naszej uwagi – dodaje.

NEINVER stworzył sieć centrów outletowych FACTORY (Warszawa: Annopol i Ursus, Kraków, Poznań, do niedawna również Wrocław) i zarządza nimi, korzystając z doświadczeń w siedmiu krajach europejskich. W ciągu minionych 15 lat, wartość sprzedaży w centrach w Polsce, w przeliczeniu na m², wzrosła średnio o 48%. Liczba klientów zwiększyła się prawie dwukrotnie. Na zakupy do jednego popularnego outletu przyjeżdża średnio 3,2 mln klientów rocznie.

Centra radykalnie zmieniły swoje wnętrza, stając się miejscem nowoczesnych zakupów, z wielkoformatowymi witrynami, bardzo dobrą ekspozycją towarów, specjalnym oświetleniem i licznymi funkcjami dodatkowymi. W FACTORY funkcjonują profesjonalne pokoje dla rodziców z dziećmi, strefy relaksu, punkty ładowania urządzeń elektronicznych czy place zabaw i kina dla najmłodszych. W krakowskim centrum, zarządzanym przez NEINVER, powstaje właśnie największa strefa restauracyjna w polskich outletach.

– Dojrzałość rynku, zrozumienie konceptu przez klientów i doświadczenie w długofalowych relacjach – to klucz powodzenia centrów outletowych w Polsce – mówi Magdalena Chachulska, Asset Management Director w NEINVER. – Sukces poszczególnych najemców dał odwagę innym. Dzięki temu portfolio outletowych marek jest coraz bardziej różnorodne – dodaje.

Klienci outletów to tzw. „smartshopperzy”, lubiący rozsądnie wydawać swoje pieniądze. Odwiedzają centrum rzadziej, ale robią bardziej kompleksowe zakupy, dla całej rodziny lub na cały sezon. W Polsce outlety zlokalizowane są na obrzeżach miast, a rozwój infrastruktury drogowej w ostatnich latach jeszcze znacząco je przybliżył.

Jak mówią eksperci, rynek outletów w Polsce wciąż się zmienia. Najmocniejsza pozostaje oferta sportowa i modowa z segmentu mid-mass market, choć widać coraz większą obecność marek premium czy wręcz luksusowych, stanowiących uzupełnienie ogólnodostępnej oferty.

– Obecność w outlecie jest często wpisana w strategię działań danej firmy i stanowi część budowania pozycji marki, niejednokrotnie zaplanowana już na etapie produkcji nowej kolekcji, bo jak pokazuje doświadczenie, to bardzo dobry biznes – mówi Agnieszka Baczyńska, International Leasing Director w NEINVER. – Niektóre marki zaczynają ekspansję w danym kraju od salonu outletowego, by dopiero w kolejnym etapie rozwijać działalność w innych miejscach – dodaje.

W ofercie polskich outletów przybywa najemców gastronomicznych, bo kafejki i restauracje stają się nieodłącznym elementem udanych zakupów.

Komunikacja marketingowa Factory odbywa się na wielu płaszczyznach – od podstawowych kanałów reklamy zewnętrznej, radia i prasy kolorowej, poprzez dialog prowadzony w mediach społecznościowych, współpracę z „influencerami”, aż po działania określające tożsamość marki, budujące jej osobowość i wiarygodną historię.

– Najważniejsze w dzisiejszych czasach jest „doświadczenie zakupowe”, które  zaczyna się na długo przed fizyczną wizytą w centrum. Dostarczamy inspiracji i marzeń, robimy wszystko, aby klient zdecydował się na spełnienie ich właśnie u nas i miał poczucie, że otrzymał wszystko to, co obiecaliśmy mu zanim pojawił się w Factory – mówi Wincenty Zawadzki, Marketing Manager NEINVER.

NEINVER rozpoczął działalność w Polsce w 2000 roku. Dwa lata później otworzył warszawskie FACTORY Ursus – pierwsze centrum outlet w kraju, a w kolejnych latach centra outletowe w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i warszawskim Annopolu.