12.12.2017

15 lat polskiego rynku outletów

Zarządzanie

Rosną wydatki na ochronę i recepcję

W 2017 roku koszty eksploatacyjne w budynkach biurowych pozostały na poziomie zbliżonym do odnotowanego przez ekspertów Knight Frank w 2016 roku.

Fitness w galerii handlowej przyciąga

Polacy chcą gubić zbędne kilogramy w galeriach handlowych? W odpowiedzi powstaje tam coraz więcej fitness clubów i siłowni.

C&W: dobry początek roku dla regionalnych rynków biurowych

Deweloperzy wykazują się wysoką aktywnością na głównych rynkach biurowych. W pierwszym kwartale 2018 roku nowa podaż w regionach wyniosła 129 050 m kw., co oznacza wzrost 92%.

Rozwój kin w centrach handlowych (publikacja C&W)

Według danych International Union of Cinemas z 2017 roku, Polska z wynikiem wynoszącym niecałe 40 ekranów na 1 mln mieszkańców wyprzedzała tylko 8 krajów spośród 30 europejskich państw poddanych analizie.

Polski rynek centrów outlet świętuje w tym roku 15. rocznicę powstania. W grudniu 2002 pierwszych klientów przyjęło warszawskie FACTORY Ursus, będące wówczas pierwszym outletem w kraju.

Na polskiej mapie outletowej znajduje się dzisiaj kilkanaście centrów, rozmieszczonych w różnych rejonach kraju – najwięcej w Polsce centralnej i na południu, choć w ostatnich latach przybyło ich również w zupełnie nowych lokalizacjach.

– Wyróżnikiem outletu jest bardzo dobra relacja jakości do ceny, bo klienci poszukują atrakcyjnych marek, za które chcą zapłacić mniej niż w tradycyjnych centrach handlowych. I to daje im outlet – mówi Bożena Gierszewska – Mroziewicz, Country Head NEINVER w Polsce. – Polityka cenowa, jakość towarów i wysokie standardy obsługi pozostają zawsze w centrum naszej uwagi – dodaje.

NEINVER stworzył sieć centrów outletowych FACTORY (Warszawa: Annopol i Ursus, Kraków, Poznań, do niedawna również Wrocław) i zarządza nimi, korzystając z doświadczeń w siedmiu krajach europejskich. W ciągu minionych 15 lat, wartość sprzedaży w centrach w Polsce, w przeliczeniu na m², wzrosła średnio o 48%. Liczba klientów zwiększyła się prawie dwukrotnie. Na zakupy do jednego popularnego outletu przyjeżdża średnio 3,2 mln klientów rocznie.

Centra radykalnie zmieniły swoje wnętrza, stając się miejscem nowoczesnych zakupów, z wielkoformatowymi witrynami, bardzo dobrą ekspozycją towarów, specjalnym oświetleniem i licznymi funkcjami dodatkowymi. W FACTORY funkcjonują profesjonalne pokoje dla rodziców z dziećmi, strefy relaksu, punkty ładowania urządzeń elektronicznych czy place zabaw i kina dla najmłodszych. W krakowskim centrum, zarządzanym przez NEINVER, powstaje właśnie największa strefa restauracyjna w polskich outletach.

– Dojrzałość rynku, zrozumienie konceptu przez klientów i doświadczenie w długofalowych relacjach – to klucz powodzenia centrów outletowych w Polsce – mówi Magdalena Chachulska, Asset Management Director w NEINVER. – Sukces poszczególnych najemców dał odwagę innym. Dzięki temu portfolio outletowych marek jest coraz bardziej różnorodne – dodaje.

Klienci outletów to tzw. „smartshopperzy”, lubiący rozsądnie wydawać swoje pieniądze. Odwiedzają centrum rzadziej, ale robią bardziej kompleksowe zakupy, dla całej rodziny lub na cały sezon. W Polsce outlety zlokalizowane są na obrzeżach miast, a rozwój infrastruktury drogowej w ostatnich latach jeszcze znacząco je przybliżył.

Jak mówią eksperci, rynek outletów w Polsce wciąż się zmienia. Najmocniejsza pozostaje oferta sportowa i modowa z segmentu mid-mass market, choć widać coraz większą obecność marek premium czy wręcz luksusowych, stanowiących uzupełnienie ogólnodostępnej oferty.

– Obecność w outlecie jest często wpisana w strategię działań danej firmy i stanowi część budowania pozycji marki, niejednokrotnie zaplanowana już na etapie produkcji nowej kolekcji, bo jak pokazuje doświadczenie, to bardzo dobry biznes – mówi Agnieszka Baczyńska, International Leasing Director w NEINVER. – Niektóre marki zaczynają ekspansję w danym kraju od salonu outletowego, by dopiero w kolejnym etapie rozwijać działalność w innych miejscach – dodaje.

W ofercie polskich outletów przybywa najemców gastronomicznych, bo kafejki i restauracje stają się nieodłącznym elementem udanych zakupów.

Komunikacja marketingowa Factory odbywa się na wielu płaszczyznach – od podstawowych kanałów reklamy zewnętrznej, radia i prasy kolorowej, poprzez dialog prowadzony w mediach społecznościowych, współpracę z „influencerami”, aż po działania określające tożsamość marki, budujące jej osobowość i wiarygodną historię.

– Najważniejsze w dzisiejszych czasach jest „doświadczenie zakupowe”, które  zaczyna się na długo przed fizyczną wizytą w centrum. Dostarczamy inspiracji i marzeń, robimy wszystko, aby klient zdecydował się na spełnienie ich właśnie u nas i miał poczucie, że otrzymał wszystko to, co obiecaliśmy mu zanim pojawił się w Factory – mówi Wincenty Zawadzki, Marketing Manager NEINVER.

NEINVER rozpoczął działalność w Polsce w 2000 roku. Dwa lata później otworzył warszawskie FACTORY Ursus – pierwsze centrum outlet w kraju, a w kolejnych latach centra outletowe w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i warszawskim Annopolu.