12.03.2018

Czas na nowoczesny BMS

NARZĘDZIOWNIA
Serwisy budynkowe
Zarządzanie kosztami

Umiejętność sprawnego i skutecznego kontrolowania kosztów to dla osób zarządzających nieruchomościami każdego rodzaju, jedna z podstawowych umiejętności. Wraz z tym cyklem eksperckich artykułów dowiesz się jak zarządzać kosztami na wielu poziomach.

Zobacz treści w tej kategorii:
Oszczędność energii w obiektach magazynowychWycena nieruchomości a koszty eksploatacyjneCzęść II - Zarządzanie kosztami z uwagi na zapisy umowy najmuCzęść I. CapEx czy OpEx w fazie operacyjnej nieruchomości. Zarządzanie kosztami z uwagi na przepisy podatkowe.
Coaching dla zarządców nieruchomości

W cyklu prowadzonym we współpracy z Grażyną Białopiotrowicz, omawiamy najważniejsze wątki z zakresu umiejętności miękkich, niezbędne do utrzymywania pozytywnych relacji z otoczeniem biznesowym.

Zobacz treści w tej kategorii:
Zafascynowani techniką zapominamy o komforcie pracownikaSystemy kontroli dostępu w budynkach instytucji finansowychLiderzy zmian w organizacji- część IVPłeć na warsztat!- część IIIZłote zasady motywowania pracowników- część IIWstęp do coachingu dla zarządców nieruchomości- część I
Serwis czystości

Poznaj najlepsze praktyki utrzymania czystości powierzchni w obiektach komercyjnych. Dowiedz się w jaki sposób współpracować z podwykonawcami i jak sprawić by Twój serwis czystości okazała się efektywny.

Zobacz treści w tej kategorii:
Szorowarki Kärcher!Nie zaniedbuj marmuruPiękne jak naturalne drewno, wytrzymałe jak wykładzina elastycznaTechnologia eco!efficiency Kärcher- więcej za mniejInwestycja w płytki gresowe- dobry wybór?Umowa z serwisem sprzątającym- najważniejsze aspekty współpracy. Część 2Umowa z serwisem sprzątającym- najważniejsze aspekty współpracy. Część 1
Porady prawne dla zarządców

Nadchodzi era rozwiązań BMS (Building Managment System). Eksperci branżowi od dawna prowadzą dyskusję, czym tak naprawdę jest system BMS oraz kiedy się zaczyna i kończy jego rola. Jak nazwa wskazuje, jest to system wspierający zarządzanie infrastrukturą budynkową. W praktyce każdy zarządca obiektu podchodzi do niego inaczej: jedni chcą zapomnieć, że mają takie narzędzie, inni z powodzeniem wykorzystują je w codziennej pracy.

Kamil Zabadała, sales director APA Group

Dynamiczny rozwój technologii otworzył przed nami nowe możliwości, zmieniając podejście do zarządzania infrastrukturą budynkową. Klasyczne systemy BMS ustępują miejsca nowoczesnym rozwiązaniom budowanym pod potrzeby użytkowników obiektów. Sprawdźmy zatem największe zalety najbardziej zaawansowanych systemów BMS, które są dostępne na rynku.

Integralność to klucz do sukcesu

Infrastruktura budynkowa dysponuje długą listą branżowych systemów, które mają za zadanie sprawić, że funkcjonuje ona zgodnie z założeniami. Dodatkową listę systemów posiada użytkownik jako przedsiębiorstwo prowadzące działalność w budynku (ERP, CRM, HR itp.). Każdy z tych systemów generuje pewną ilość informacji oraz wymaga od użytkownika ich przetwarzania oraz reakcji. Podstawowym zadaniem BMS-u jest integracja systemów budynkowych w taki sposób, aby były widoczne i dawały możliwość sterowania z poziomu jednej aplikacji. Przewagą rozwiązania BMS jest zaawansowana analityka, która powoduje, że integrowane systemy osiągają zakładany cel bez potrzeby ingerencji człowieka. Innym istotnym atutem rozwiązania BMS są możliwości integracyjne z systemami biznesowymi użytkownika budynku. Nowoczesne rozwiązania bezwzględnie muszą dawać użytkownikowi szerokie możliwości integracji posiadanych systemów, nie tylko budynkowych.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której umawiając spotkanie z klientem, automatycznie organizujemy całą obsługę tego procesu w budynku biurowym. Zaczyna się on w momencie tworzenia spotkania w kalendarzu danego klienta pocztowego i zapraszania uczestników. W efekcie BMS wpuści klienta i pokieruje na zarezerwowane wcześniej miejsce parkingowe, informując jednocześnie organizatora spotkania o przybyciu gościa. W tym samym czasie, biorąc pod uwagę takie aspekty jak jakość powietrza, temperatura pomieszczenia, oświetlenie lub nawet przyzwanie serwisu sprzątającego, zagwarantuje komfortowe warunki zarezerwowanej wcześniej sali konferencyjnej. Takie możliwości dostarczy nam tylko nowoczesne rozwiązanie BMS.

Inteligencja i automatyzacja łączą siły

Termin „inteligencja” jest dzisiaj mocno nadużywany. Brakuje wyraźnego rozgraniczenia pomiędzy dostarczaniem informacji i wiedzy a inteligencją. Inteligentne systemy to takie, które są w pełni zautomatyzowane, również w podejmowaniu decyzji, nie tylko jej egzekucji. W ramach swoich możliwości systemy BMS dostarczają użytkownikowi czy operatorowi danych w poszczególnych dziedzinach, np. o tym, jakie jest zużycie energii elektrycznej, stan pracy urządzenia lub wymagana reakcja. Systemy działają zatem jako wizualizacja zachodzących procesów. Inteligentne rozwiązania same podejmują optymalne decyzje, analizując i uwzględniając w procesie decyzyjnym wszystkie posiadane informacje, połączone z mechanizmami predykcyjnymi.

Strażnik mocy wkracza do akcji

Ciekawym przykładem takiego działania może być funkcja strażnika mocy, który widząc wzrastającą na zewnątrz galerii handlowej temperaturę i zbliżającą się perspektywę zagrożenia związanego z  przekroczeniem mocy umownej, wyprzedzi nadchodzącą sytuację i będzie odpowiednio sterował wszystkimi urządzeniami.  Zrobi to jednak w taki sposób, by jednocześnie ominąć zagrożenie oraz by obniżenie komfortu było praktycznie niezauważalne. W tej samej sytuacji klasyczny BMS tylko poinformuje o takim zdarzeniu, często wymagając od użytkownika podjęcia konkretnego działania. Świetnym przykładem jest również monitorowanie pracy urządzeń i systemów. Dzisiejsze rozwiązania dają możliwości organizacji całego procesu. Rozwiązanie BMS analizuje parametry pracy urządzeń, dostosowuje ich wydajność do faktycznych potrzeb czy raportuje powstałe koszty. Dodatkowo, dostarcza możliwości z zakresu tzw. predictive maintenance, dzięki czemu serwisy i modernizację planuje z wyprzedzeniem, wysyłając odpowiednią informację do właściwych osób. Jest to możliwe, gdyż nowoczesny BMS to tak naprawdę wysokiej klasy rozwiązanie IT, które dzięki możliwościom technologicznym znacznie odbiega od zwykłej automatyki budynkowej.

Zarządzanie efektywne jak nigdy dotąd

Podstawowym celem stawianym przed systemami klasy BMS jest sprawne i efektywne zarządzanie infrastrukturą budynkową. Możliwości, jakie dają nowoczesne rozwiązania, całkowicie zmieniają sposób podejścia oraz myślenia o zarządzaniu obiektami. Wychodzimy poza obszar efektywności oraz sprawności samych urządzeń, poszerzając go o aspekty optymalizacji czasu pracy, a nawet monitorowania i zarządzania procesami odbywającymi się w obszarze całej infrastruktury, nie tylko budynku. Weźmy za przykład firmę produkcyjną, która każdego dnia, w ramach danej lokalizacji, obsługuje dziesiątki lub setki elementów taboru. Nowoczesne rozwiązania BMS dzięki integracji z systemem ERP, CRM, gwarantują sprawne zarządzanie poszczególnymi etapami obsługi takiego procesu. Zaczynamy od bezobsługowej ewidencji pojawiającego się taboru, przechodzimy przez sprawne kierowanie ruchem i kolejką, a kończymy na weryfikacji załadunku, analizie i raportowaniu całego procesu. Takie rozwiązanie eliminuje częste problemy obsługi logistyki w ramach zakładów produkcyjnych, zwiększając ich efektywność kosztową oraz procesową.

BMS dopasowany do indywidualnych potrzeb

Oczywiście każde takie rozwiązanie budujemy wspólnie z klientem, pod konkretne potrzeby. Często w proces zaangażowany jest nasz partner lub nawet firma, która obsługuje u klienta jedno z wymienionych rozwiązań biznesowych. Jednak inwestycja szybko się zwraca, a budowane w ten sposób funkcjonalności dają znakomite rezultaty. Innym bardzo ważnym aspektem takich rozwiązań jest ich skalowalność. Klienci zyskują możliwość łatwego łączenia systemów obecnych w ramach rozproszonych obiektów, a budowanie centralnych systemów cieszy się coraz większą popularnością. Korzyściami są już nie tylko optymalizacja finansowa czy podniesienie efektywności. Coraz częściej pojawiają się argumenty dotyczące standaryzacji procesów oraz adresowania problemów związanych z sytuacją na rynku pracy. Prawidłowa identyfikacja wyzwań, z jakimi zmagają się nasi klienci, jest kluczowym elementem w budowaniu rozwiązania i określa jego finalny kształt.