23.01.2018

Pięć błędów w oświetleniu powierzchni handlowych

NARZĘDZIOWNIA
Serwisy budynkowe
Zarządzanie kosztami

Umiejętność sprawnego i skutecznego kontrolowania kosztów to dla osób zarządzających nieruchomościami każdego rodzaju, jedna z podstawowych umiejętności. Wraz z tym cyklem eksperckich artykułów dowiesz się jak zarządzać kosztami na wielu poziomach.

Zobacz treści w tej kategorii:
Oszczędność energii w obiektach magazynowychWycena nieruchomości a koszty eksploatacyjneCzęść II - Zarządzanie kosztami z uwagi na zapisy umowy najmuCzęść I. CapEx czy OpEx w fazie operacyjnej nieruchomości. Zarządzanie kosztami z uwagi na przepisy podatkowe.
Coaching dla zarządców nieruchomości

W cyklu prowadzonym we współpracy z Grażyną Białopiotrowicz, omawiamy najważniejsze wątki z zakresu umiejętności miękkich, niezbędne do utrzymywania pozytywnych relacji z otoczeniem biznesowym.

Zobacz treści w tej kategorii:
Zafascynowani techniką zapominamy o komforcie pracownikaSystemy kontroli dostępu w budynkach instytucji finansowychLiderzy zmian w organizacji- część IVPłeć na warsztat!- część IIIZłote zasady motywowania pracowników- część IIWstęp do coachingu dla zarządców nieruchomości- część I
Serwis czystości

Poznaj najlepsze praktyki utrzymania czystości powierzchni w obiektach komercyjnych. Dowiedz się w jaki sposób współpracować z podwykonawcami i jak sprawić by Twój serwis czystości okazała się efektywny.

Zobacz treści w tej kategorii:
Szorowarki Kärcher!Nie zaniedbuj marmuruPiękne jak naturalne drewno, wytrzymałe jak wykładzina elastycznaTechnologia eco!efficiency Kärcher- więcej za mniejInwestycja w płytki gresowe- dobry wybór?Umowa z serwisem sprzątającym- najważniejsze aspekty współpracy. Część 2Umowa z serwisem sprzątającym- najważniejsze aspekty współpracy. Część 1
Porady prawne dla zarządców

Sklepy w galeriach handlowych stawiają na oryginalne, przykuwające wzrok klienta witryny. Staranna aranżacja i ekspozycja towaru czeka na potencjalnego nabywcę w środku. Elementem często niezauważalny, ale kluczowym w ekspozycji towaru jest oświetlenie. Podpowiadamy, jakich błędów unikać przy iluminacji powierzchni handlowych.


Źle zaprojektowana i wykonana świetlna aranżacja przestrzeni handlowych zniweczyć może wszystkie nasze marketingowe wysiłki. Nakład włożony w stworzenie niebanalnej wystawy czy odpowiednią prezentację asortymentu zmarnować mogą błędy w oświetleniu, których dość łatwo możemy uniknąć, jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę. Poniższy poradnik wskazuje najczęstsze pomyłki, ukazując równocześnie, jak ważnym czynnikiem w dobrze zaprojektowanej przestrzeni handlowej jest odpowiednie oświetlenie.

Oślepiająca witryna

Witryna to wizytówka naszego sklepu – co nie oznacza, że ma swym blaskiem oślepiać klientów. – Witryna powinna charakteryzować się wyższym poziomem natężenia światła od pozostałej części sklepu, przez co akcentuje wybrane elementy ekspozycji. Funkcję tą doskonale wypełniają reflektory X-Line lub X-Smart. Należy jednak umieścić je w taki sposób, by ich światło podkreślało wybrane produkty i nie oślepiało osób przechodzących obok wystawy – dodaje Marcin Sosnowski, ekspert firmy GTV.

Brak elastyczności systemu oświetlenia

Projektując oświetlenie powierzchni handlowych, często zapominamy o elastyczności systemu – a przecież każdy sklep posiada indywidualny cykl sprzedażowy. W zależności od branży i specyfiki nie tylko wystawy, ale i aranżacje wewnątrz sklepu przekształcają się z różną częstotliwością. Każda taka zmiana wymaga innej ekspozycji towaru i odmiennego oświetlenia – dlatego warto wykorzystać rozwiązania modułowe, pozwalające na częstą modyfikację formy systemu oświetlenia.
 – Niezwykle przydatnym rozwiązaniem są szynoprzewody X-Rail, które wraz z mocowanymi do nich oprawami tworzą estetyczny, trwały, a przede wszystkim łatwo rekonfigurowany system oświetleniowy. W prosty sposób można zmieniać położenie, liczbę i rodzaj zamontowanych reflektorów oraz skierować światło na wybrane przez siebie gabloty, półki czy manekiny – podkreśla Marcin Sosnowski. Ponadto, za pomocą szyn i odpowiednich łączników, można zmodernizować kształt toru zasilającego, doprowadzając zasilanie i oświetlenie w wybrane przez nas miejsce w sklepie.

Nieoświetlone półki

Dodatkowe oświetlenie towaru na półce eksponuje jego zalety, równocześnie pozwalając klientowi ocenić produkt i dokonać satysfakcjonującego zakupu. – Coraz popularniejszym trendem jest wykorzystanie do podświetlania sklepowych półek taśm LED lub metalowych klipów LED. Pozwala to nie tylko odpowiednio wyeksponować produkt, ale również stworzyć efektowną oświetleniową aranżację sklepu. Należy jednak pamiętać, by oświetlenie akcentujące miało przynajmniej dwukrotnie większe natężenie niż oświetlenie ogólne – mówi Sosnowski.

Nie powinniśmy jednak bazować wyłącznie na oświetleniu punktowym – podświetlanie większej powierzchni półek daje zdecydowanie ciekawszy efekt. Najlepiej sprawdzi się połączenie oświetlenia miejscowego i akcentującego – wyeksponowane w ten sposób produkty zyskują atrakcyjny wygląd i łatwiej je odnaleźć czy rozpoznać.

Nieodpowiednia barwa światła

Na subiektywny odbiór wnętrza naszego sklepu wpływ ma również barwa światła. – Oświetlenie ogólne o ciepłej barwie sprawi, że butik staje się bardziej swojski, przytulny i domowy. Zimne białe światło podkreśli z kolei przestronność i nowoczesny wystrój pomieszczenia. Dzięki zastosowaniu światła białego o pośredniej barwie możemy poprawić ogólne samopoczucie klientów i wydłużyć ich czas pobytu w sklepie – mówi ekspert firmy GTV.

Dyskomfort pracowników

Projektując oświetlenie oddziałujące na klienta, często zapominamy o własnych pracownikach i ich komforcie. Dodatkowe oświetlenie ciągów komunikacyjnych, stref roboczych i kas zredukuje liczbę pomyłek i poprawi warunki pracy. Zadbajmy jednak o właściwe proporcje oświetlenia ogólnego, dodatkowego i akcentującego – by uzupełniały się wzajemnie i harmonizowały ze sobą, tworząc niepowtarzalny klimat.
Dobrze zaprojektowane oświetlenie podkreśla walory produktów, przyciąga wzrok i zainteresowanie klientów. Doskonale sprawdza się technologia LED, która jest energooszczędna i charakteryzuje się długim okresem eksploatacji.