27.04.2017

Systemy kontroli dostępu w budynkach instytucji finansowych

NARZĘDZIOWNIA
Serwisy budynkowe

Dowiedz się w jaki sposób wykorzystywać poszczególne serwisy budynkowe i dlaczego ich stosowanie jest tak ważne dla twojej nieruchomości.

Zobacz treści w tej kategorii:
Ochrona przeciwpożarowa budynku – co warto wiedzieć?Cz II. Dźwigi, schody i chodniki ruchome - modernizacja, awarie i wypadki. Dźwigi, schody i chodniki ruchome. Część I - zasady konserwacji.
Zarządzanie kosztami

Umiejętność sprawnego i skutecznego kontrolowania kosztów to dla osób zarządzających nieruchomościami każdego rodzaju, jedna z podstawowych umiejętności. Wraz z tym cyklem eksperckich artykułów dowiesz się jak zarządzać kosztami na wielu poziomach.

Zobacz treści w tej kategorii:
Wycena nieruchomości a koszty eksploatacyjneCzęść II - Zarządzanie kosztami z uwagi na zapisy umowy najmuCzęść I. CapEx czy OpEx w fazie operacyjnej nieruchomości. Zarządzanie kosztami z uwagi na przepisy podatkowe.
Coaching dla zarządców nieruchomości

W cyklu prowadzonym we współpracy z Grażyną Białopiotrowicz, omawiamy najważniejsze wątki z zakresu umiejętności miękkich, niezbędne do utrzymywania pozytywnych relacji z otoczeniem biznesowym.

Zobacz treści w tej kategorii:
Systemy kontroli dostępu w budynkach instytucji finansowychLiderzy zmian w organizacji- część IVPłeć na warsztat!- część IIIZłote zasady motywowania pracowników- część IIWstęp do coachingu dla zarządców nieruchomości- część I
Serwis czystości

Poznaj najlepsze praktyki utrzymania czystości powierzchni w obiektach komercyjnych. Dowiedz się w jaki sposób współpracować z podwykonawcami i jak sprawić by Twój serwis czystości okazała się efektywny.

Zobacz treści w tej kategorii:
Szorowarki Kärcher!Nie zaniedbuj marmuruPiękne jak naturalne drewno, wytrzymałe jak wykładzina elastycznaTechnologia eco!efficiency Kärcher- więcej za mniejInwestycja w płytki gresowe- dobry wybór?Umowa z serwisem sprzątającym- najważniejsze aspekty współpracy. Część 2Umowa z serwisem sprzątającym- najważniejsze aspekty współpracy. Część 1
Porady prawne dla zarządców

Niezależnie od rodzaju chronionego obiektu jedną z podstawowych zasad bezpieczeństwa jest kontrola przepływu osób poruszających się w ramach wyznaczonych obszarów.

Bezpieczeństwo osób, informacji i mienia w instytucji finansowej gwarantowane jest przede wszystkim poprzez wydzielenie powierzchni dostępnej dla gości oraz przeznaczonej wyłącznie dla pracowników. Priorytet stanowi dostęp do strategicznych informacji, tzw. whitespace, gdzie dokonywane są transakcje ściśle tajne, z których wyciek informacji mógłby mieć wpływ na sytuację gospodarczą, np. handel dużymi woluminami akcji, fuzje czy przejęcia.

Wszelkie pomieszczenia o szczególnym znaczeniu powinny być zabezpieczane w sposób uniemożliwiający niepowołany dostęp, czyli eliminujący ryzyko nie tylko celowych działań o charakterze szpiegostwa przemysłowego czy sabotażu, ale także poważnych utrudnień mogących wynikać ze zwykłej lekkomyślności personelu.

Identyfikacja pracowników dedykowanych konkretnym pomieszczeniom opiera się na trzech kategoriach danych, zwanych potocznie: „to, co ma”, „to, co zna”, „to, czym jest” i realizowana jest zazwyczaj poprzez:

  • czytniki kart stosujące specjalne algorytmy kodowania („to, co ma”),
  • czytniki kart z koniecznością podania PIN („to, co zna”),
  • czytniki biometryczne obejmujące np. odciski palca czy skanowanie siatkówki („to, czym jest”).

Istnieje szereg elementów mechanicznych stosowanych w kontroli dostępu. Są to najczęściej:

  • Odpowiednia klasa drzwi.
  • Śluzy lub bramki obrotowe pozwalające na przejście tylko jednej osoby.
  • Urządzenia elektroniczne, które sygnalizują przejście tylko jednej osoby przez drzwi po przyłożeniu karty, nie zatrzymując jednocześnie ruchu osób.
  • Systemy identyfikacji przedmiotów w połączeniu z systemami kontroli dostępu uniemożliwiające w ten sposób opuszczenie pomieszczenia z urządzeniem, np. laptopem, nienależącym do danej osoby.
  • Integracja systemów wizyjnych i kontroli dostępu pozwalająca na weryfikację, czy pracownik wykorzystujący daną kartę dostępu jest faktycznie osobą, za którą się podaje.
  • Systemy umożliwiające stałą lokalizację osób znajdujących się na terenie danej instytucji, co ma duże znaczenie szczególnie w sytuacjach kryzysowych.

Rozwiązania stosowane w obiektach instytucji finansowych muszą gwarantować nieprzerwaną kontrolę nawet w przypadku zaniku zasilania czy braku połączenia
z serwerem, zatem często stosowane są systemy autonomiczne i wieloserwerowe. Niektóre instytucje posiadają rozbudowane siedziby główne oraz sieć placówek w różnych miejscach w kraju. W takich przypadkach najlepsze zastosowanie mają systemy pozwalające na koordynowanie dostępów pracowników z centralnej lokalizacji oraz na zintegrowanie informacji o poziomach dostępu z systemem zarządzania uprawnieniami w sieci komputerowej (Active Directory). Niektórzy klienci decydują się także na rozwiązania umożliwiające centralne zarządzanie rozproszonymi placówkami realizujące filozofię jednej karty gwarantującej dostęp we wszystkich lokalizacjach. Jeśli polityka wewnętrzna klienta nie narzuca szczegółów stosowania kart dostępu, zalecamy gradację dostępów opartą na strukturze personalnej.

Instalowane systemy mogą być integrowane z pozostałymi systemami bezpieczeństwa, np. CCTV, co zaowocuje m.in. zwiększeniem liczby nagrywanych klatek na sekundę w czasie wywołanego alarmu. Pozwala to na dokładniejszą weryfikację zdarzeń zarówno w czasie rzeczywistym, jak i post factum. Zaawansowane systemy mogą być sprzężone również z systemem kadrowo-płacowym – wprowadzone przez dział kadrowy dane nowego pracownika przekazywane są do systemu kontroli dostępu, gdzie automatycznie tworzone są konto użytkownika i właściwy danemu stanowisku dostęp.

Wewnętrzna polityka bezpieczeństwa, w tym kontrole dostępu, to jedno z najważniejszych narzędzi gwarantujących płynność funkcjonowania instytucji finansowych. To obszar szczególnie ważny dla pracowników działów nadzorujących systemy, administracji, IT i HR, dlatego w szczególności z nimi spotykamy się na szkoleniach z wdrożonych rozwiązań. Nie jest to ostatni etap współpracy z klientem – gwarantujemy utrzymanie wykonanych instalacji obejmujące m.in. wymagane konserwacje, modernizacje czy analizy zbieżności baz danych.

Autorzy:

  • Michał Turek, dyrektor sprzedaży Sytems, SPIE AGISFire&Security
  • Olga Targońska, marketing manager, SPIE Polska