27.08.2018

Pracownicy częściej odrzucają oferty ze względu na zły wygląd biura

Komercjalizacja

W Warszawie brak dużych biur dostępnych „od zaraz”.

Na dobrą ofertę trzeba poczekać nawet do 2020 roku.

Pracownicy częściej odrzucają oferty ze względu na zły wygląd biura

Ponad jedna czwarta polskich pracowników biurowych odrzuciła ofertę pracy ze względu na niewłaściwy wygląd biura.

10 mln m kw. powierzchni biurowej w Polsce

Do 2028 roku całkowite zasoby biurowe mogą zwiększyć się nawet do 24 mln mkw - podaje firma doradcza Savills, podsumowując rynek nieruchomości w tym sektorze.

CH odwiedzane są najczęściej w czwartki, piątki i poniedziałki

Częstochowianie zyskają nowe miejsce, w którym będą mogli wypoczywać. Przy Galerii Jurajskiej, tuż nad rzeką Wartą, powstaje właśnie miejski ogród z terenami rekreacyjnymi. Jego otwarcie zaplanowano na 1 czerwca.

Ponad jedna czwarta polskich pracowników biurowych odrzuciła ofertę pracy ze względu na niewłaściwy wygląd biura.

Według jednej piątej respondentów ich środowisko biurowe sprawia, że czują się zmęczeni, dodatkowo część z nich odczuwa stres i znudzenie. Pracownicy polskich biur wskazują proste udogodnienia, które poprawią ich otoczenie biurowe: klimatyzacja, lepsze oświetlenie i więcej terenów zielonych.

Nie od dziś wiadomo, że na rynku pracy to pracownicy dyktują warunki. Choć dla zdecydowanej większości z nich wciąż najbardziej liczą się wynagrodzenie i dodatkowe benefity, okazuje się, że aranżacja i wyposażenie biura ma dla nich też istotne znaczenie. Warto wsłuchać się w potrzeby i oczekiwania członków własnego zespołu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Mindspace – pracownicy biurowi w Polsce chcą pracować w przyjaznym, dobrze urządzonym miejscu, które daje im poczucie prywatności, ale też zachęca do współpracy i integracji z innymi osobami.

Najnowsze badanie przeprowadzone przez One Poll na zlecenie Mindspace – globalnego operatora przestrzeni coworkingowych pokazuje, że aranżacja i układ miejsca pracy jest jednym z kluczowych czynników wpływających na samopoczucie i zdrowie polskich pracowników biurowych. Jedna piąta ankietowanych wskazała, że ich środowisko pracy sprawia, że czują się w nim zmęczeni, 13% wskazało na odczuwanie stresu, a 12% badanych czuje się znudzonych. Respondenci zgodnie przyznają, że w skupieniu i efektywnej pracy najbardziej przeszkadzają im głośni współpracownicy (44%) i rozpraszanie przez kolegów (blisko 37%). W swoim biurze najchętniej widzieliby pokoje do cichej pracy oraz dostęp do miejsc, w których mogą odpocząć lub pracować w skupieniu, np. ogród lub taras. Obie odpowiedzi wskazało prawie 30% badanych.

Badanie potwierdza, że firmy nie powinny lekceważyć kwestii designu i wyposażenia biur, jeśli zależy im na samopoczuciu, motywacji i efektywności swoich pracowników. Wyniki ankiety wskazują, że ponad jedna czwarta badanych (27%) odrzuciła ofertę pracy ze względu na niewłaściwy wygląd biura lub brak udogodnień.

Zgodnie z oczekiwaniami, wielu respondentów ma dostęp do udogodnień, takich jak kuchnia (65%), sale konferencyjne (56%) czy ekspres do kawy (69%), jednak pracownicy w swoich biurach chętnie widzieliby także klimatyzację (40%), lepsze oświetlenie (33%), wygodne meble, np. sofy lub kanapy (29%) czy więcej terenów zielonych do ich dyspozycji (24%).

Choć 95% respondentów przyznaje, że w swoim miejscu pracy posiada własne biurko, z którego zawsze lub zazwyczaj korzysta, widać zapotrzebowanie na elastyczny model pracy wśród pracowników polskich biur. Taką formę oferuje i wspiera blisko 60% firm. Pracownicy, którzy nie posiadają takiej możliwości, chcieliby mieć dostęp do biura 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, by móc pracować w godzinach, które najbardziej im odpowiadają.

Rośnie także odsetek osób, którym zdarza się pracować poza biurem – w domu, w przestrzeni coworkingowej lub w kawiarniach. Jedna piąta respondentów korzystała z coworkingu. Choć nie wszyscy respondenci wiedzą, czym charakteryzuje się tego typu rozwiązanie biurowe, część z nich przyznaje, że chętnie skorzystałoby z takiej możliwości, gdyby nadarzyła się ku temu okazja.

– Niski odsetek osób zainteresowanych rozwiązaniami coworkingowymi wynika przede wszystkim z niewiedzy. Na polskim rynku biurowym idea przestrzeni coworkingowych wciąż jest nowym, ale dynamicznie rozwijającym się trendem. Nie wszyscy mają świadomość, że tego typu powierzchnie są dedykowane nie tylko freelancerom i raczkującym startupom, ale też MŚP, czy też zespołom projektowym dużych korporacji. Znaleźliśmy sposób, by sprostać wymaganiom polskich pracowników biurowych, wśród których dominuje tradycyjne rozumienie przestrzeni biurowej oraz potrzeba stabilizacji, również w miejscu pracy – np. posiadania własnego biurka – 90% naszych przestrzeni coworkingowych zajmują prywatne, zamykane biura. Pozostała część to miejsca wspólne – pięknie urządzone, w pełni wyposażone kuchnie, przestrzeń do organizacji wydarzeń specjalnych, lounge – miejsca, w których pracownicy różnych firm mogą się spotykać i integrować. Badania wykazały, że takich przestrzeni brakuje w tradycyjnych strukturach firm – komentuje Dan Zakai, współzałożyciel i prezes zarządu Mindspace, globalnego operatora przestrzeni coworkingowych.

Zdecydowana większość – blisko 70% badanych – zgadza się, że obecny układ, aranżacja i design w miejscu pracy sprzyja współpracy oraz nawiązywaniu kontaktów z innymi zespołami i osobami w organizacji. Mimo to, w firmach brakuje miejsc do nieformalnych spotkań i kreatywnych przestrzeni do swobodnej dyskusji, gdzie pracownicy mogą wymieniać się pomysłami i doświadczeniami, nawiązywać współpracę i nowe znajomości – wskazała blisko 1/3 respondentów.

– Co roku przeprowadzamy również ankietę wśród członków Mindspace na całym świecie, która bada poziom ich satysfakcji. Ważne jest dla nas, by mieć świadomość, jakie rozwiązania się sprawdzają, a co wymaga zmian i ulepszeń. Tegoroczne wyniki bardzo nas cieszą. Aż 94% respondentów poleciłoby przestrzeń coworkingową Mindspace swoim znajomym. Dzięki wynikom badania widzimy, że nasz koncept świetnie przyjmuje się na różnych rynkach – także w Polsce. Członkowie Mindspace Koszyki w Warszawie doceniają niekwestionowany poziom obsługi, przynależność do międzynarodowej wspólnoty, możliwości networkingu oraz rozwoju – zarówno na poziomie zawodowym, jak i prywatnym. Ponad 3/4 badanych przyznało, że w warszawskiej lokalizacji Mindspace czują się bardziej kreatywni i produktywni (68%), w porównaniu do miejsca, w którym poprzednio pracowali. Przestrzeń coworkingowa to także sposób na poszerzanie sieci biznesowej i grona znajomych – zgadza się z tym blisko 60% badanych członków Mindspace globalnie – dodaje Dan Zakai.

Przestrzenie coworkingowe Mindspace słyną z inspirującego designu, tworzonego przez lokalnych i międzynarodowych artystów. Społeczność Mindspace skupia już 14 000 członków: pracowników korporacji, start-upów, innowacyjnych zespołów wiodących na świecie firm, MŚP, przedsiębiorców oraz freelancerów, którzy korzystają z cotygodniowego networkingu, branżowych spotkań i happy hours. Mindspace posiada 28 lokalizacji na całym świecie – w Warszawie, Berlinie, Bukareszcie, Monachium, Hamburgu, Frankfurcie, Londynie, San Francisco, Waszyngtonie D.C., Tel Awiwie oraz w Amsterdamie i Utrechcie. Osoby posiadające członkostwo w Mindspace Koszyki w Warszawie mogą korzystać z pozostałych lokalizacji bez dodatkowych kosztów.