13.01.2017

336 000 mkw. w ramach 14 centrów handlowych. Debiut 17 nowych marek

Komercjalizacja

Raport Savills: galerie społecznościowe

W wyniku ewolucji potrzeb konsumentów powstał nowy typ centrów handlowych.

Popyt powierzchni magazynowej wzrósł o 45%

W pierwszym kwartale 2017 roku całkowite zasoby powierzchni magazynowej klasy A w Polsce wzrosły do ponad 11 613 000 m kw.

Hot or Not? Co jest modne na rynku biurowym w Polsce?

Na dzielnice biurowe również jest moda. Niektóre lokalizacje biurowe z czasem umacniają swoją pozycję w oczach najemców, inne – tracą na popularności.

Najmocniejsze otwarcie roku w historii rynku magazynowego

W I kw. 2017 r. popyt brutto na rynku magazynowym w Polsce osiągnął rekordowy poziom 855 000 m kw., a do użytku oddano 538 000 mkw. powierzchni.

Firma doradcza JLL podsumowała najważniejsze wydarzenia na rynku nieruchomości handlowych w Polsce w 2016 r.

„Na przestrzeni całego roku na rynku handlowym przybyło 470 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego ok. 336 000 mkw. przypadło na 14 centrów handlowych. Nowa podaż oddana do użytku w 2016 r. w ramach galerii handlowych spolaryzowała się pomiędzy głównymi aglomeracjami -65%, a miastami poniżej 75 000 mieszkańców - 35%. W ciągu najbliższych dwóch lat koncentracja deweloperów na największych rynkach w kraju będzie jeszcze bardziej widoczna. W 2017 r. rynek centrów handlowych może wzbogacić się nawet o 400 000 mkw. nowej powierzchni, z czego większa część przypadnie właśnie na główne aglomeracje”, wymienia Agnieszka Tarajko-Bąk, Starszy Analityk w Dziale Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

Największe centra handlowe oddane do użytku w 2016 r.

Projekt

Miasto

GLA (mkw.)

Posnania

Poznań

99 000

Galeria Metropolia

Gdańsk

34 300

Galeria Navigator

Mielec

25 400

Galeria Wołomin

Wołomin

25 000

Źródło: JLL, IV kw. 2016 r.

W 2016 r. szereg miast (np. Grodzisk Mazowiecki, Legionowo, Mielec, Nowy Dwór Mazowiecki, Sandomierz, Tomaszów Mazowiecki, Wołomin i Zambrów) zyskałswoje pierwsze galerie handlowe.

W wyniku ubiegłorocznych otwarć poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce wzrósł do 248 mkw. / 1 000 mieszkańców. Jest on wyższy od średniej europejskiej (206 mkw.), jednak wciąż poniżej średniej dla Europy Zachodniej (264 mkw.). Warto jednak podkreślić, że statystyki te uwzględniają jedynie powierzchnię centrów handlowych, a nie biorą pod uwagę np. powierzchni przy głównych ulicach handlowych, które są ważnym elementem rynku w Europie Zachodniej.

„Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynosi obecnie 13,4 mln mkw. Rynek centrów handlowych to 406 obiektów o łącznej powierzchni najmu ponad 9,5 mlnmkw.Pozostałe formaty toparki handlowe i wolnostojące obiekty handlowe: 3,6 mlnmkw. oraz centra wyprzedażowe: 0,21 mlnmkw.”, wymienia Agnieszka Tarajko – Bąk.

Największe centra handlowe w zaawansowanej fazie realizacji

Projekt

Miasto

GLA (mkw.)

Galeria Północna

Warszawa

64 000

Wroclavia

Wrocław

64 000

Forum Gdańsk

Gdańsk

62 000

Serenada

Kraków

41 300

Źródło: JLL, IV kw. 2016 r.

„Sektor handlowy w Polsce staje się coraz bardziej konkurencyjny. Wciąż jednak istnieje szereg możliwości inwestycyjnych, chociaż kluczowa jest tu znajomość rynku oraz potrzeb klienta, jak również umiejętność przewidywania przyszłych trendów, kreowania nowych opcji rozwoju. Unikalne projekty handlowo-gastronomiczne, takie jak m.in. Hala Koszyki, Soho Factory, Koneser, powstają dziś głównie w stolicy, choć również inne miasta mają się czym pochwalić, czego najlepszym przykładem jest Łódź i koncept Off Piotrkowska. Takie przedsięwzięcia odświeżają tkankę miejską i wnoszą nową jakość do przestrzeni publicznej. Obserwujemy również nasilający się trend poszerzania oferty gastronomicznej, rekreacyjnej i rozrywkowej, co jest oczywiście odzwierciedleniem rosnącego popytu na tego typu usługi. Dotyczy to zarówno nowo powstających,jak i istniejących obiektów handlowych, takich jak chociażby Posnania w Poznaniu, Galeria Mokotów czy Arkadia w Warszawie”, wyjaśnia Edyta Potera, Dyrektor, DziałWynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Kiedyś gastronomia i rozrywka zajmowały ok. 5-7% powierzchni centrum, obecnie współczynnik ten w wiodących centrach w dużych miastach wzrósł do ok. 10-15%, a w pojedynczych przypadkach nawet do 20%.

„Spodziewamy się dalszego rozwoju mniejszych formatów typu osiedlowe centra handlowe czy małe parki handlowe. Widać też spore zainteresowanie ze strony niektórych deweloperów formatem centrów wyprzedażowych, m.in. w Bydgoszczy, Toruniu, Krakowie, Rzeszowie czy Gliwicach”, dodaje Edyta Potera.

Popyt i czynsze

W 2016 r.działalność w Polsce rozpoczęło 17 zagranicznych marek. Najgłośniejsze modowe debiuty minionego roku to: amerykańska marka Forever 21 (w łódzkiej Manufakturze), szwedzka & Other Stories i hiszpańska Uterqüe (obie w Galerii Mokotów w Warszawie). W tym samym czasie kilka sieci, takich jak np. American Eagle, Mothercare, czy Burberrypostanowiło zakończyć działalność na polskim rynku. Do zamknięcia swoich sklepów szykuje się również sieć Marks&Spencer.

Czynsze „prime”, które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, zlokalizowanych w wiodących centrach, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie).

Rynek inwestycyjny w segmen

Agnieszka Kołat, Dyrektor, Dział Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo – Wschodniej, JLL, informuje: „W 2016 r. właściciela zmieniły obiekty handlowe o łącznej wartości ok. 1,96 mld euro.To trzeci co do wielkości wynik w historii polskiego rynku. Największe ubiegłoroczne transakcje inwestycyjne to sprzedaż 75% udziałów w portfelu nieruchomości komercyjnych Echo Investment w Polsce, obejmującym takie obiekty handlowe jak Galeria Amber w Kaliszu, Galaxy i Outlet Park w Szczecinie, Galeria Echo w Kielcach, Galeria Olimpia i CH Echo w Bełchatowie, Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu, Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, Galeria Veneda w Łomży oraz CH Echo w Przemyślu – na rzecz Redefine. Największą transakcją, którą stanowił pojedynczy obiekt była sprzedaż przez TPG do Rockcastlecentrum Bonarka City Center w Krakowie za 361 mln euro. W 2016 r. najbardziej aktywni w segmencie nieruchomości handlowych byli inwestorzy z Republiki Południowej Afryki, w tym Redefine, Rockcastleoraz PrimeKapital”.

Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe pozostają na poziomie 5,0%, zaś za parki handlowe na poziomie ok. 7,0%.