12.03.2018

Obiekty przemysłowo-logistyczne w Niemczech wciąż w cenie

ZOBACZ WIĘCEJ

Komercjalizacja

NAI Estate Fellows wprowadza najemcę do kompleksu B4B Bonarka for Business

Hemmersbach wynajął ostatnią powierzchnię w budynku F kompleksu B4B Bonarka for Business. Najemcę reprezentował Maciej Eret z NAI Estate Fellows.

Zaczyna brakować dostępnej powierzchni w Warszawie

Rekordowo wysoki popyt na powierzchnie biurowe w Warszawie.

New Voice Media zamyka proces komercjalizacji biurowca

Ostatnia wolna powierzchnia w Retro Office House trafiła w ręce firmy New Voice Media. Tym samym wrocławski biurowiec należący do LC Corp SA sukcesem zakończył proces komercjalizacji.

Oferta odzieżowa dla kobiet biznesu w Galerii Północnej

Elegancja, kobiece kroje i dbałość o detale to znaki rozpoznawcze polskiej marki Kossmann. Biznesowa odzież damska autorstwa Iwony Kossmann już od stycznia jest dostępna w sklepie Kocca w Galerii Północnej.

Popyt na nowe nieruchomości logistyczne utrzymuje się na wysokim poziomie. Firma doradcza Bulwiengesa obliczyła, że na przestrzeni ostatnich 5 lat metraż nowo zrealizowanych powierzchni logistycznych rósł w tempie 5,1% rocznie.

Fred-Markus Bohne, Partner Zarządzający Panattoni Europe spodziewa się, że popyt utrzyma się na równie wysokim poziomie w całym roku 2018. „Zmiany strukturalne w przemyśle i handlu wynikające z cyfryzacji i ciągłej ekspansji branży handlu elektronicznego są głównymi czynnikami napędzającymi dalszy rozwój w branży nieruchomości logistycznych.” 

Bohne uważa, że zarówno zapotrzebowanie ze strony użytkowników, jak i zainteresowanie rynków kapitałowych pozostanie stabilne lub nawet wzrośnie, i że tendencja ta będzie zachowana w 2018 r. Z drugiej strony jednak działalność deweloperska może być ograniczana przez deficyt odpowiednich terenów pod inwestycje, szczególnie na obrzeżach większych miast. Obecny boom spowodował również niedobór w branży budowlanej. Ponadto daje się zauważyć, że urzędy potrzebują coraz więcej czasu na rozpatrzenie wniosków o pozwolenie na budowę. „Przedłużające się procedury administracyjne sprawiają, że pozostaje nam mniej czasu na realizację budowy w terminie wymaganym przez klienta. Jest to problem, z którym borykamy się na coraz większą skalę,” wyjaśnia Bohne. Strategia Panattoni na radzenie sobie z takimi sytuacjami polega na pozyskiwaniu odpowiednich terenów - kiedy tylko trafiają na rynek - i budowaniu parków logistycznych w coraz większym stopniu na zasadach spekulacyjnych.

W ciągu ostatnich trzech lat deweloper zrealizował ponad 800 tys. m kw. powierzchni logistycznej na terenie Niemiec. W rankingu deweloperów za rok 2017 sporządzonym przez firmę doradczą Bulwiengesa Panattoni stoi na pierwszym miejscu pod względem wielkości zrealizowanej powierzchni logistycznej. Projekty Panattoni obejmują zarówno „szyte na miarę” obiekty typu BTS dla konkretnych najemców, jak również inwestycje spekulacyjne podejmowane w odpowiedzi na wysoki popyt ze strony rynku.

Inwestycje realizowane przez Panattoni odpowiadają na bardzo różnorodne potrzeby klientów. Przykłady to m.in. biznesowo-logistyczny obiekt typu BTS zrealizowany dla firmy Quip, w którym firma prowadzi usługi montażu i logistyki. Kolejny klient, firma B+S, wprowadziła się do kompleksu logistycznego obejmującego budynek biurowy z powierzchnią logistyczną i przeładunkową w Borgholzhausen. W miejscowości Waiblingen niedaleko Stuttgartu Panattoni przeprowadził gruntowną przebudowę dwukondygnacyjnego budynku i zbudował dwie dodatkowe nowe hale dla firmy Schmalz + Schön Logistics GmbH. Ponadto deweloper  zbudował nową fabrykę materiałów izolacyjnych dla Firestone Building Products w Heinsbergu oraz obiekt logistyczny do składowania substancji niebezpiecznych dla grupy Noerpel w Elsdorfie w Dolnej Saksonii.

Bohne twierdzi, że Niemcy w dalszym ciągu są jednym z kluczowych rynków dla Panattoni. Od czasu restrukturyzacji rynkowej w 2015 r., deweloper zrealizował 32 nowe inwestycje w pożądanych lokalizacjach logistycznych. Fred-Markus Bohne jest bardzo zadowolony z dotychczasowych sukcesów firmy i optymistycznie patrzy w przyszłość. „Niemcy dysponują ogromnym potencjałem a my w Panattoni potrafimy doskonale go wykorzystać. Krótkie ścieżki decyzyjne, szybkość działania oraz gotowość do zaakceptowania pewnego stopnia ryzyka – oto DNA naszej koncepcji.”

Panattoni Europe jest kompleksowym dostawcą nieruchomości przemysłowych i logistycznych. Firma rozpoczęła działalność na rynku europejskim w 2005 r. i od tamtej pory zrealizowała ponad 6,3 mln metrów kwadratowych nowej powierzchni. W Polsce, gdzie Panattoni zbudował szereg obiektów logistycznych na rzecz sklepu internetowego Amazon, Panattoni Europe jest liderem rynku, dzięki realizacji 4,7 mln metrów kwadratowych powierzchni logistycznej i zdobyciu 42-procentowego udziału w rynku.