• empirias
  • fmsolutions
  • ela
  • okin
  • kinnarps
  • integrator
  • pfrn
  • walter
  • wisag
  • menpresa
  • corees
  • prch
  • pzn
  • geodetic
  • apa
  • rics
  • kols
  • sodexo
  • strabag
  • mdd
  • pakar service
  • gp2
  • kape
  • ifma
  • fever guard
  • cbre
  • knight frank
  • pfszn
  • prfm
  • nai
10.08.2020

„Design jest jak język – to nośnik wartości, idei i jakości w biznesie

ZOBACZ WIĘCEJ

Property

Style pracy i modele hybrydowe

Pandemia koronawirusa zmieniła na wiele tygodni sposoby funkcjonowania organizacji. Nawet te, które realizowały do tej pory konserwatywne polityki zarządzania zespołami, nakazały wykonywanie zadań w trybie zdalnym. To doświadczenie zmieniło nie tylko wyobrażenie o tym, jak mogą funkcjonować organizacje, lecz także oczekiwania pracowników.

Kompetencje przyszłości w świecie FM

Rozpoczęła się czwarta rewolucja przemysłowa – tak twierdzi spora grupa badaczy. Zmienia się także sytuacja na rynku pracy. Obecnie o losach pracownika nie decyduje już wyuczony zawód. Znacznie istotniejsza stała się umiejętność dostosowania się do nowych warunków i zestaw odpowiednich kompetencji.

„Design jest jak język – to nośnik wartości, idei i jakości w biznesie

Wywiad z Piotrem Kalinowskim | CEO i dyrektor kreatywny studia MIXD

Zadbaj o relacje nie tylko z mediami

Na co dzień pracuje dla firmy doradczej Cresa Polska, dodatkowo pełni funkcję prezeski Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Luiza Jurgiel-Żyła opowiada o współpracy PR-owca z ekspertami, dobrych i złych praktykach PR-owych w branży nieruchomości komercyjnych, a także o praktykach, które chciałaby w niej zaimplementować.

Wywiad z Piotrem Kalinowskim | CEO i dyrektor kreatywny studia MIXD

Piotr Kalinowski, CEO i dyrektor kreatywny studia MIXD
"Design to nie tylko piękne obrazki i kolory, ale i funkcjonalność rozumiana jako możliwość spełniania zadań biznesowych."

O tym, jak trend new hospitality zmienia obiekty retail i miejsca pracy, o coraz śmielej kroczącej funkcji mixed-use,  a także o odmianie designu przez wszystkie branżowe przypadki z architektem Piotrem Kalinowskim rozmawia Filip Muszyński.

Projektowanie to złożony proces – z jakich magicznych składników powstaje w Twoim wykonaniu?

Dla MIXD najważniejsze jest doświadczenie finalnego użytkownika danej przestrzeni – czyli gościa hotelowego, pracownika, klienta centrum handlowego. Jego postrzeganie przestrzeni powinno opierać się na wartościach, które reprezentuje dane miejsce – hotel, pracodawca, właściciel czy marka centrum handlowego. A te wartości powinny być autentyczne, wzmacniać mocne  strony danej firmy lub miejsca, być podane w sposób optymistyczny i jasny. Na tej podstawie budujemy projekt wnętrz, który często zakłóca tradycyjne postrzeganie przestrzeni. Klient czegoś oczekuje od centrum handlowego, mniej więcej ma „zakodowane”, jak takie miejsce „powinno” wyglądać. A my projektujemy w tym miejscu opuszczony plac portowy. Tak było w CH Galaxy w Szczecinie, gdzie dominuje kolor biały, minimalizm, a my projektując foodcourt, postawiliśmy na plac ze stołami z betonowych kręgów, stare kontenery, lokalne graffiti. W tym kontekście chcemy, aby goście czuli się wyjątkowo, byli zaskoczeni, zapamiętali wizytę na długo. Chcemy, żeby tam zabrali znajomych, by im opowiedzieli, czego doświadczyli. Żeby w głowach klientów zadziały się efekty „AHA” i „WOW”, które sprawią, że ich życie nabierze koloru. Chcemy projektować miejsca, które ludzie zapamiętają, z którymi będą się identyfikować – dzięki ich autentyczności. Często odwołujemy się do nostalgii, która jest wyjątkowo silnym katalizatorem pozytywnych emocji. Aby cały ten kreatywny proces „włożyć” w ramy konsultacji z klientem i sporządzania profesjonalnej dokumentacji budowlanej oraz współpracy z wykonawcami, korzystamy z naszego autorskiego narzędzia Design Cycles zbudowanego na metodologii agile. A więc te magiczne składniki to doświadczenie, zakłócenie, autentyczność, nostalgia i proces – zaręczam, że można z nich przygotować wszystko, czego zażyczą sobie nasi klienci.

Słowo klucz „design” jako narzędzie biznesowe: w osiągnięciu jakich celów może pomóc inwestorowi czy zarządcy?

Design jest jak język – to nośnik wartości, idei i jakości w biznesie. Za pomocą designu można sprawić, aby człowiek poczuł się w odpowiedni, zaprojektowany sposób, by chętnie przebywał w danym miejscu i do niego wracał. W Foodstacji w Pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu opracowaliśmy przestrzeń, która po pół roku funkcjonowania podniosła przychody najemców o 11-24%, porównując rok do roku. Design jest szczególnie ważny, jeśli nasze plany biznesowe są ambitne i chcemy poprawić funkcjonowanie przestrzeni diametralnie. Design to nie tylko piękne obrazki i kolory, ale i funkcjonalność rozumiana jako możliwość spełniania zadań biznesowych. W foodcourtach sprawą bazową jest liczba miejsc siedzących w stosunku do powierzchni restauracyjnej – aby były rentowne, muszą być spełnione odpowiednie wskaźniki. W biurach trzeba łączyć pozornie trudne do połączenia czynniki, jak liczba miejsc pracowniczych z jednej strony, a z drugiej – komfort i motywacja pracowników. 
W biurach  Codelab i Umlaut w Szczecinie zastosowaliśmy charakterystyczny układ przestrzeni wspólnych, które umiejscowione centralnie dają możliwość spotkań dla wszystkich 350 pracujących tam osób, a jednocześnie tworzy przestrzeń, gdzie można przyjmować gości – gwarantuje to spokój i ciszę w strefach pracowniczych.

 

Jak powinna wyglądać współpraca w sprawach, o których wspominasz na linii projektant – inwestor, aby była efektywna, skuteczna i sprawna?

MIXD pracuje, korzystając z metodologii agile. To sprawia, że cele naszego klienta stają się naszymi 
celami – zarówno dla mnie, mojej wspólniczki, jak i naszych pracowników jest to oczywiste. Od designerów po managerów u nas w firmie dostrzegamy wartość nawet w najtrudniejszych uwagach klienta, który przecież wie więcej od nas o swoim biznesie. Mamy wiele pokory i umiejętność wyciągania wniosków z punktu widzenia naszego klienta i działamy w jego interesie. Dlatego klient jest u nas angażowany w proces, w którym ma wgląd w postęp prac i co 2-3 tygodnie omawiamy z nim postępy, nie próbując go na siłę przekonać do naszych pomysłów, ale szczerze słuchając jego opinii i uwag na temat nawet roboczych materiałów, które prezentujemy. To powoduje, że proces jest płynny, a klient jest w stanie przekazać nam swój biznesowy koncept i uzgodnić projekt, bez unikania straty czasu zarówno dla niego, jak i dla nas. Po prostu nie boimy się słuchać i tłumaczyć na design (przypominam – design to język) jego historii. Ekonomiczność i efektywność rodzą się z optymalizacji – czasu, rozwiązań, korekcji kierunku. To jest dla nas standard.

Czym jest new hospitality? I dlaczego warto rozważyć implementacje rozwiązań z branży hospitality w obiektach retail i miejscach pracy?

New hospitality to ruch, który rewolucjonizuje podróżowanie – naturalne, autentyczną gościnność, która staje się bardzo pożądana przez klientów hoteli, centrów handlowych i pracowników. W hotelarstwie, dla którego projektujemy obecnie najwięcej, nazywamy to doświadczeniem i na tym opiera się dobry hotel albo 
restauracja – na jakości, intensywności i rodzaju doświadczenia. W miejscach pracy, które do tej pory niekoniecznie stawiały na ergonomię, komfortowe miejsca do spotkań, możliwości skorzystania z dobrego, świeżego jedzenia czy napojów są przyjmowane z radością przez pracowników. W biurach Intive zaprojektowaliśmy np. miejsce, gdzie każdy z pracowników może hodować swoją roślinę doniczkową. Zamiast drogiej w utrzymaniu, nawadnianej automatycznie zielonej ściany mamy miejsce spotkań, pielęgnacji wartości i edukacji w kierunku ekologii oraz idei zero waste. Mamy coś, co buduje więź pracownika z miejscem pracy. Wystarczy pomysł, aby oddolną inicjatywę przerodzić w część kultury firmy. Warto także poznać prawdziwe potrzeby pracowników, odpowiedzieć na nie i obserwować, jak zmniejsza się rotacja pracowników, jak poprawia się ich efektywność. Staranne dbanie o doświadczenie użytkownika to nowość w projektach biurowych i projektach centrów handlowych, ale standard w projektach hospitality. Dla nas w MIXD to norma, którą doceniają właściciele i zarządcy dużych biur.

Retail – co go obecnie kształtuje? Obserwujemy rozwój, ewoluowanie miejsc zakupów w stronę miejsc spędzania wolnego czasu, centra handlowe skłaniają się w stronę obiektów mixed use…

 

Retail przechodzi lub przejdzie największe przeobrażenia. Sklep czy centrum handlowe przestaną być miejscem, do którego chodzimy, aby tylko zrobić zakupy. Staną się miejscem budowania doświadczenia przez marki dla klientów. 
Będziemy obserwować wzmacnianie przekazu i ograniczanie dostępności produktów „od ręki” na rzecz sprzedaży online, a sklepy staną się bardziej butikowe, wyszukane i skupione na wartościach. Staną się fan clubami marek i miejscem spotkań zgromadzonych wokół nich społeczności. Ważne stanie się też bardzo to, co centrum handlowe oferuje odwiedzającym poza zakupami: rozrywka, gastronomia, usługi, miejsca spotkań i pracy. W projekcie Sky Kitchen we wrocławskim Skytower stworzyliśmy butikową strefę open kitchen dla sześciu autorskich konceptów kulinarnych przy pomocy kontrastuindustrialnej przestrzeni oraz najnowszej technologii LED. Nastrój generowany przez oświetlenie będzie tam wpływać na odczucia gości i ekstrapolować doznania kulinarne. Tak skonstruowana przestrzeń to już nie tylko miejsce do spożywania posiłków – staje się miejscem do rozkoszowania się nimi, miejscem odkrywania i celebrowania kulinarnych doświadczeń. Na pewno wpływa też na smak (śmiech).

 

Wymarzone zlecenie, wyzwanie, którego chętnie byś się podjął? 

Ostatnio w wywiadzie live u Wojciecha Herry mówiłem, że niebawem będę projektował hotel w grze komputerowej i jestem przekonany, że to się wydarzy. Ogólnie obszar gier komputerowych i światy tworzone na potrzeby graczy interesują mnie bardzo – to tutaj młodzi i starsi odkrywają i doświadczają, nie wychodząc z domu. Tutaj upatruję przyszłego pola pracy dla sporej rzeszy designerów i projektantów. Te przestrzenie na styku digital/real będą rozwijać się bardzo mocno. Jakiś czas temu mówiło się o instagramowalnej przestrzeni. Teraz moim zdaniem będą to przestrzenie do streamowania – transmitowania na żywo w internecie relacji z różnych miejsc. Ich forma wpłynie mocno na wiadomość, którą wyślemy w ten sposób w eter.

Nie da się ukryć, że tematem numerem jeden w każdym aspekcie życia jest teraz koronawirus. Czy w Twojej branży jego cień położył się dotkliwie na ludziach, zadaniach, obranych celach? Jak radzi sobie załoga MIXD w ochrzczonych przez media „czasach zarazy”?

Koronawirus to kryzys, jaki spadł na nas niespodziewanie – jeden z większych w historii. Czy wpłynie na funkcjonowanie naszej firmy i na nasze cele? Oczywiście. Jednak z uwagi na dużą elastyczność i spore zainteresowanie naszymi usługami przed kryzysem MIXD ciągle ma co robić. Mamy nadzieję, że epidemia skończy się szybko i będziemy mogli rozpocząć prace nad nowymi, ciekawymi projektami. Z uwagi na wspomnianą pracę w agile nie mamy problemu z pracą zdalną, nie mamy problemu ze zdalną komunikacją z klientami. Największym problemem będzie utrzymanie płynności w realizacji projektów przez inwestorów, ale nie wszystkie zostaną wstrzymane – na pewno będą przesunięcia, ale będziemy robić wszystko, aby wpłynęły na nas jak najmniej.

Mniej branżowo: spora część społeczeństwa twierdzi, że w tych trudnych czasach została nam zwrócona uwaga na to, co w życiu jest naprawdę ważne. Co w takich chwilach podpowiada Twoje twórcze wnętrze?

Myślę, że teraz naprawdę rozpocznie się The New World of Hospitality. Hotele i podróżowanie ruszą, kiedy epidemia się skończy, ludziedokonają wielu przewartościowań, będą inaczej patrzeć na życie i być może czego innego w nim poszukiwać. Dla projektanta każde „nowe rozdanie” ma sens, jest okazją do innowacji, wyjścia naprzeciw nowym potrzebom. Jako MIXD mamy spore zdolności adaptacyjne oraz umiejętność wynajdowanie nowych dróg i możliwości rynkowych. Nie zapominajmy, że świat w końcu wróci do równowagi i wtedy projektowanie i design pomogą nam w realizacji nowych wyzwań – w handlu, miejscach pracy, hotelach. Design to język – a trzeba będzie omówić plan działania i wcielić go w życie. Na pewno nie będzie tak jak wcześniej, ale będzie nowe i to nowe trzeba będzie wziąć na warsztat.

 

Piotr Kalinowski

CEO i dyrektor kreatywny wrocławskiego studio MIXD. Architekt wnętrz, znany z projektowania przestrzeni hospitality, biur i obiektów handlowych. Od wielu lat projektuje wnętrza dla takich marek, jak Novotel, Mercure, Hilton, MGallery czy ibis Styles, ale także dla butikowych hoteli i restauracji czy dynamicznych start-upów, takich jak intive czy Codelab. Laureat, wraz z zespołem projektowym, nagród International Property Award 2016/2017, International Property Award 2019/2020, Srebrnego Medalu A’Design Award, Honourable Mention IDA Award oraz innych nagród, wyróżnień i nominacji. Prelegent wielu branżowych oraz poświęconych wzornictwu i wyposażeniu wnętrz konferencji, m.in. Warsaw Home, Łódź Design Festival, 4 Design Days, Hotel Trends Poland & CEE, Hotel Meeting. Aktywny użytkownik Instagrama, na którym relacjonuje swoje podróże, designerskie inspiracje, pokazuje ciekawe wnętrza publiczne i codzienną pracę MIXD.