• integrator
  • pakar service
  • apa
  • kols
  • okin
  • gp2
  • ela
  • kape
  • pzn
  • mdd
  • prfm
  • fever guard
  • corees
  • ifma
  • walter
  • kinnarps
  • pfrn
  • empirias
  • prch
  • wisag
  • fmsolutions
  • sodexo
  • menpresa
  • strabag
  • rics
  • cbre
  • nai
  • geodetic
  • pfszn
  • knight frank
22.06.2020

Jak będą wyglądać miejsca pracy przyszłości?

ZOBACZ WIĘCEJ

Property

Style pracy i modele hybrydowe

Pandemia koronawirusa zmieniła na wiele tygodni sposoby funkcjonowania organizacji. Nawet te, które realizowały do tej pory konserwatywne polityki zarządzania zespołami, nakazały wykonywanie zadań w trybie zdalnym. To doświadczenie zmieniło nie tylko wyobrażenie o tym, jak mogą funkcjonować organizacje, lecz także oczekiwania pracowników.

Kompetencje przyszłości w świecie FM

Rozpoczęła się czwarta rewolucja przemysłowa – tak twierdzi spora grupa badaczy. Zmienia się także sytuacja na rynku pracy. Obecnie o losach pracownika nie decyduje już wyuczony zawód. Znacznie istotniejsza stała się umiejętność dostosowania się do nowych warunków i zestaw odpowiednich kompetencji.

„Design jest jak język – to nośnik wartości, idei i jakości w biznesie

Wywiad z Piotrem Kalinowskim | CEO i dyrektor kreatywny studia MIXD

Zadbaj o relacje nie tylko z mediami

Na co dzień pracuje dla firmy doradczej Cresa Polska, dodatkowo pełni funkcję prezeski Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Luiza Jurgiel-Żyła opowiada o współpracy PR-owca z ekspertami, dobrych i złych praktykach PR-owych w branży nieruchomości komercyjnych, a także o praktykach, które chciałaby w niej zaimplementować.

Stworzenie tzw. trzeciej przestrzeni, biura projektowane z myślą o samopoczuciu pracowników czy przyroda jako element projektu architektonicznego – to tylko niektóre z trendów, które będą kształtować miejsca pracy przyszłości. Duży wpływ na ich wygląd ma idea WELL, stawiająca w centrum uwagi zdrowie i komfort pracowników.

Kompleks biurowy Spark, Skanska
Architektura i design przestrzeni biurowych stają się środkiem wyrazu lokalnej specyfiki miejsca. Biura funkcjonujące w myśl idei lokalności wyrażają w ten sposób tożsamość jako firmy zaangażowanej i wpisującej się w okolicę.

Na pytanie, jak będą wyglądały miejsca, w których przyjdzie nam w przyszłości pracować, odpowiada raport „Future of Office Space”. Został on stworzony przez infuture.institute, kierowany przez Natalię Hatalską, we współpracy ze spółką biurową Skanska. Opracowanie pokazuje, w jakim kierunku rozwijać się będzie społeczeństwo i kultura pracy oraz same biura, ich wygląd i funkcje. To drugi wspólny projekt Skanska i infuture.institute, po raporcie „Living buildings. Biurowce przyszłości”. Wskazywał on, jak będzie wyglądała przyszłość budynków biurowych. Raport uwzględniał pięć różnych scenariuszy w perspektywie średnio- i długoterminowej.

„Future of Office Space” niejako „wchodzi do środka” i przygląda się trendom zmieniającym same przestrzenie do pracy. Pokazuje również, co będą dostarczać ich użytkownikom. Prace nad raportem obejmowały m.in. szereg badań – desk research, field research, trendhunting, badania jakościowe (m.in. wywiady eksperckie) oraz badania ilościowe. Na ich podstawie udało się zdefiniować sześć trendów.

 

Pierwszy z nich to „Office As a Third Space”. Jest on określany również mianem „udomowionych przestrzeni” lub definiowany jako “trzecia przestrzeń”. To wnętrze będące czymś pomiędzy spersonalizowaną przestrzenią we własnym domu a formalnym miejscem pracy, stanowiącym wizytówkę firmy. Trend ten kładzie mocny akcent na wystrój i klimat wnętrz, m.in. poprzez dodatki, wygodne fotele i kanapy, które są podobne do tych posiadanych przez nas w domu. Dzięki temu granica pomiędzy pracą i domem się zaciera. Przestrzeń do pracy uwzględniająca rozwiązania wpływające na lepsze samopoczucie psychofizyczne jest czymś coraz częściej oczekiwanym przez pracowników.

„Human-Centric Office” to trend kształtowany przez czynniki społeczno-środowiskowe. Wpisują się w niego zarówno rozwiązania projektowe i dodatkowe przestrzenie, w których pracownicy mogą się zrelaksować i zadbać o swoje ciało czy samopoczucie, jak również dobrze zaplanowana i zaprojektowana ergonomia miejsca pracy. Ważne jest również oświetlenie, temperatura, kolorystyka czy akustyka przestrzeni, która wpływa na poziom hałasu w biurze. W trend ten wpisuje się idea WELL, stawiająca potrzeby użytkowników biura w centrum uwagi. Umożliwia ona pracownikom bycie zdrowszymi, szczęśliwszymi i bardziej zaangażowanymi. WELL to również system certyfikacji, opracowany przez International WELL Building Institute (IWBI), który mierząc jakość powierzchni biurowej, weryfikuje ponad 100 cech budynku, biorąc pod uwagę jego wpływ na zdrowie i samopoczucie fizyczne oraz psychiczne ludzi. W ramach certyfikacji monitorowanych jest siedem kategorii: powietrze, woda, odżywianie, światło, zdrowie, komfort i umysł. Wszystkie inwestycje Skanska, które są na etapie projektowania, będą uwzględniać wytyczne WELL Building Standard i ubiegać się o ten certyfikat. Certyfikat WELL Core&Shell, który został przyznany warszawskiemu budynkowi Spark C, zrealizowanemu przez Skanska, jest dowodem dostosowania przestrzeni do potrzeb ludzi i stworzenia im najzdrowszego środowiska pracy na rynku.

Trzeci trend, kładący nacisk na środowisko, zrównoważony rozwój i roślinność w biurach oraz wokół budynków, to „Deep Green Office”. Jest to trend środowiskowy, mający na celu wkomponowywanie przyrody jako elementu projektu architektonicznego, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz biur. Wpisuje się on w szerszą perspektywę patrzenia na biuro oraz w obszar budownictwa cyrkularnego. To m.in. odpowiedź na problem marnowania surowców i rosnącego zanieczyszczenia środowiska. Badania wykazują bowiem, że obecność roślin w miejscu pracy, wiąże się z niższym niepokojem psychicznym i lepszym samopoczuciem. Wpływa też bezpośrednio na zdrowie. Dzięki ich obecności pracownicy są bardziej odporni na stres – mają niższy poziom kortyzolu, niższe tętno i ciśnienie krwi oraz lepszą odpowiedź immunologiczną. Dodatkowo, są bardziej kreatywni i skupieni na swoich zadaniach.

W czwartym trendzie, „Seamlessly Connected Office”, zadaniem technologii jest przede wszystkim rozwiązywanie problemów ludzi. Ma ona łączyć pracowników, optymalizować ich efektywność i wpływać na komfort oraz samopoczucie. Przestrzenie biurowe są miejscami, gdzie inteligentne technologie (bazujące m.in. na rozwiązaniach AI, IoT, VR, AR, beaconach czy biometrii), platformy czy aplikacje ułatwiają pracę i funkcjonowanie w biurze. Przykładem takiego rozwiązania jest autorski system operacyjny Connected by Skanska, stworzony dla wszystkich użytkowników i zarządców biurowców zrealizowanych przez Skanska, którzy mogą skorzystać z licznych udogodnień związanych z infrastrukturą oraz przestrzenią biura. Za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej pracownicy dostaną się do budynku bez konieczności używania tradycyjnych kart dostępu. Dzięki wirtualnej recepcji stworzą oni wirtualne zaproszenia dla gości, a ci dostaną się na spotkanie, nie tracąc czasu na rejestrację w recepcji głównej.

W oparciu o zmiany ekonomiczne powstał trend „Hybrid Workstyle Spaces”, gdzie w biurach obok siebie mogą funkcjonować niezależni przedsiębiorcy, freelancerzy, start-upy i duże korporacje, co ułatwia im nawiązywanie współpracy i kooperację. Jest to odniesienie do coraz większej roli przestrzeni i biur hybrydowych, łączących różne rodzaje i typy pracy i pracowników, firmy czy obszary zawodowej aktywności. Ostatnim trendem wyróżnionym w raporcie jest „Neighbourhood-Bound Spaces”. Przepełnienie życia digitalizacją i dostępem do internetu, szybkie przenoszenie się z rzeczywistości do wirtualnego świata mogą powodować utratę poczucia przynależności do miejsca oraz tożsamości. Raport pokazuje, że kreowanie przestrzeni znanej i rozpoznawanej, stającej się synonimem lokalności, będzie nabierać większego znaczenia. Biura i biurowce coraz częściej są przestrzeniami wpisującymi się w lokalny kontekst. Architektura i design przestrzeni biurowych stają się środkiem wyrazu lokalnej specyfiki miejsca. Biura funkcjonujące w myśl idei lokalności wyrażają w ten sposób tożsamość jako firmy zaangażowanej i wpisującej się w okolicę. – Tak naprawdę w pracy, a dokładniej w biurach, spędzamy wiele godzin dziennie. Nic więc dziwnego, że to, jak w nich funkcjonujemy i jak się czujemy, ma wpływ na nasz dobrostan emocjonalny. Mam nadzieję, że wyniki badań – ilościowych i jakościowych – zaprezentowane w Future of Office Space będą inspiracją w tworzeniu biur przyszłości. To niezwykle istotne, by były one jak najbardziej przyjazne dla współczesnego pokolenia określanego często jako Indoor Generation. Badania wskazują, że 90% czasu spędzamy wewnątrz budynków, również w biurowcach. Od tego, jak będą one zaprojektowane, będzie zależeć nasze samopoczucie, zdrowie, ale także efektywność i energia w pracy. Optymizmem jednak napawa fakt, że kierunek, w którym zmierzamy, wydaje się być właściwy – mówi Natalia Hatalska, analityczka trendów, założycielka i prezes infuture.institute. – Nasze biura projektujemy tak, aby odpowiadały na obecne oraz przyszłe potrzeby i oczekiwania osób w tych biurach pracujących czy prowadzących działalność biznesową w perspektywie 5,10 czy 15 lat. Chcemy wiedzieć, jakich wnętrz będą oni potrzebować i dlatego jesteśmy partnerem tego raportu. Może być on inspiracją i wsparciem zarówno dla pracodawców – naszych klientów, jak i pracowników, którzy szukają swojego idealnego wnętrza w miejscu pracy, a być może pracodawcy, który takie wnętrze im zapewni – mówi Anna Tryfon-Bojarska, menadżer ds. innowacji w spółce biurowej Skanska.