07.03.2019

Rate my office: Biuro Boldare w Gliwicach

ZOBACZ WIĘCEJ

Property

Nastały najlepsze czasy dla rynku nieruchomości

Savills w Polsce ma 15 lat. Z Tomaszem Burasem, dyrektorem zarządzającym Savills w Polsce, rozmawiamy o historii branży, a także o planach rozwoju spółki w Polsce.

Rate my office: Biuro Novo Nordisk w Warszawie

To druga cześć cyklu, w którym Aleksander Szybilski z Cushman & Wakefield, odwiedzając biura w całej Polsce, stara się znaleźć odpowiedź na pytanie, jak zrealizować projekt biurowy, by stworzyć przyjazne i konkurencyjne miejsce pracy.

Rate my office: Biuro Boldare w Gliwicach

To pierwsza cześć nowego cyklu, który będziemy realizowali na łamach „Real Estate Managera”. Aleksander Szybilski z Cushman & Wakefield, odwiedzając biura w całej Polsce, stara się znaleźć odpowiedź na pytanie, jak zrealizować projekt biurowy, by stworzyć przyjazne i konkurencyjne miejsce pracy.

Aktualne stawki wynagrodzeń w branży nieruchomości

Duży popyt na inwestycje sprawia, że branża nieruchomości w Polsce intensywnie się rozwija. Ze względu na dynamikę i konkurencyjność rynku, rekrutacja zaangażowanych i wysoko wykwalifikowanych pracowników staje się coraz większym wyzwaniem.

To pierwsza cześć nowego cyklu, który będziemy realizowali na łamach „Real Estate Managera”. Aleksander Szybilski z Cushman & Wakefield, odwiedzając biura w całej Polsce, stara się znaleźć odpowiedź na pytanie, jak zrealizować projekt biurowy, by stworzyć przyjazne i konkurencyjne miejsce pracy.

Aleksander Szybilski, associate director, Cushman & Wakefield
– Głównymi założeniami przyświecającymi otwarciu nowego biura Boldare w Gliwicach było wsparcie pracy grupowej, stworzenie miejsca umożliwiającego pracę kreatywną.

 

Budynek z zewnątrz nie przypomina typowego biura, co dodatkowo spotęgowało
efekt zaskoczenia, które towarzyszyło mi po wejściu do bardzo nowoczesnej
siedziby firmy Boldare.

 

INFORMACJE O BIURZE:
Nazwa firmy: Boldare
Miasto: Gliwice
Branża: IT
Rok otwarcia biura: 2017
Powierzchnia biurowa: 1250 m2
Liczba pracowników: 100 osób
Home office: Tak
Desk sharing: Nie
Architekt: Rafał Drobczyk

Ankieta – Rate My Office


Na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród pracowników ocenione zostały czynniki mające wpływ na jakość środowiska pracy, a także ich wagę z punktu widzenia użytkowników. Średnia ważona ze wszystkich ocen na poziomie 4,1 jest potwierdzeniem, że przestrzeń biurowa została przygotowana w sposób przemyślany i dostosowany do potrzeb pracowników, którzy postrzegają swoje środowisko pracy jako wygodne i atrakcyjne. Przedstawione wyniki mogą zostać zaprezentowane przedstawicielom poszczególnych działów w czasie dedykowanych warsztatów, podczas których można opracować sposób na poprawienie percepcji pracowników
w tych kategoriach, które były istotne z ich perspektywy, a otrzymały niską ocenę – np. jakość powietrza.

Strefa kawiarniano-jadalniana stanowi przedłużenie wejścia do biura i jest zlokalizowana w jego centralnej części. Pomieszczenie, pomimo wielkości, robi wrażenie przytulnego za sprawą czerwonych cegieł, mozaiki w stylu marokańskim na podłodze oraz długiej tapicerowanej kanapy łączącej wszystko w spójną całość. Pracownicy bardzo chętnie spędzają tu czas. Atmosfery temu miejscu nadaje cicha muzyka, którą w różne dni wybierają inne zespoły.

 

Na końcu strefy kawiarniano-jadalnianej mamy gong, który ma ogłaszać ważne momenty w życiu firmy i jej pracowników – tj. urodziny, awanse, wygrane projekty, narodziny dzieci i wiele innych. Często jest to połączone z poczęstunkiem i dzieleniem się pozytywnymi emocjami, co powoduje, że po uderzeniu w gong pracownicy szybko i chętnie pojawiają się w tym miejscu.

 

By wejść do środka, trzeba zadzwonić dzwonkiem znajdującym się obok przeszkolonych drzwi. Strefa wejściowa bardziej przypomina modną kawiarnię niż typowe strefy wejściowe spotykane w biurowcach. Na próżno szukać tu też typowej recepcji. Osoby znajdujące się w tej strefie w danym momencie witają gości i powiadomią o ich wizycie osoby, z którymi byli umówieni.

CASE STUDY


Wyzwanie Boldare:
Głównymi założeniami przyświecającymi otwarciu nowego biura Boldare w Gliwicach było wsparcie pracy grupowej, stworzenie miejsca umożliwiającego pracę kreatywną, ale jednocześnie dostosowanego do dynamicznego rozwoju i charakterystyki pracy firmy (praca projektowa). Wzrost zatrudnienia spowodował, że poprzednie biuro, którego atmosfera przypominała duże mieszkanie i w którym pracownicy czuli się jak w domu, stało się za małe. W przypadku nowego biura największy nacisk położono na stworzenie miejsca, które będzie odzwierciedlało wartości firmy i będzie jej wizytówką, ale także umożliwi pozyskanie nowych pracowników. Jest to szczególnie ważne w sektorze IT, który ze względu na dużą konkurencję na rynku wymusza posiadanie atrakcyjnego biura.

Podejście do projektu:
Firma Boldare bardzo odpowiedzialnie przygotowała się do zmiany – rozpoczęła określanie wytycznych już 3 lata przed planowaną przeprowadzką.
Jednym z kluczowych elementów sukcesu było zdobycie wiedzy o najnowszych trendach i zebranie przykładów dobrych praktyk, które stały się inspiracją do stworzenia nowej powierzchni. Świetnym przykładem do naśladowania
okazała się norweska firma Telenor, która w ramach polepszenia integracji wśród pracowników usunęła małe punkty kawowe i zainwestowała w jedną większą centralną przestrzeń z dobrą kawą. Czy miało to wpływ na działanie firmy? Jak się później okazało dla Telenor, po wprowadzeniu zmiany zaowocowało to wzrostem sprzedaży o 20%, co z kolei przełożyło się na dodatkowy zysk dla firmy w wysokości 200 mln dol.


Zdobyta wiedza była fundamentem do rozpoczęcia, kolejnego etapu, w realizację którego aktywnie zostali zaangażowani wszyscy pracownicy. Mogli oni zgłaszać pomysły i inspiracje, a ci najbardziej zaangażowani mogli stać się częścią
zespołu projektowego. W trakcie warsztatów, które przeprowadzono z pracownikami, określono najlepsze elementy starego biura oraz wskazano przestrzenie do poprawy.

 

Główna strefa otwarta jest podzielna na dwa poziomy za pomocą antresoli, co pozwala lepiej wykorzystać wysokie pomieszczenie. Z drugiej strony przestrzeń jest otwarta, a pracownicy z dołu widzą swoich kolegów na antresoli i na odwrót. Od pracowników dowiedziałem się, że wcześniej w tym miejscu była sala sportowa, co tłumaczy wysokość pomieszczenia.

Na końcu rzędu biurek zamocowane zostały telewizory najczęściej przedstawiające kluczowe dane dla prowadzonych projektów. Jednak zespoły mogą zdecydować się na wyświetlanie dowolnych treści.

 

Przy wejściu na antresolę została zbudowana drewniana scena składająca się z trzech niesymetrycznych schodków, które często pełnią funkcję podium podczas licznych eventów firmowych.

 

Stanowiska pracy wyposażone są standardowo w dwa monitory. Możliwość dopasowania stanowiska pracy do własnych preferencji jest zawsze pozytywnie odbierana przez pracowników.

 

Rezultat:

Na miejsce nowej siedziby został wybrany przedwojenny budynek z cegły z dużymi oknami, co nadaje przestrzeni wyjątkowy i oryginalny charakter. Wnętrze może w pierwszym momencie wydawać się surowe, ze względu na takie elementy, jak polerowany beton na podłodze, szklane ściany wydzielające pokoje spotkań, otwarte sufity z widocznymi instalacjami czy bardzo stonowaną kolorystykę. Jednak widoczny minimalizm w bardzo sprawny sposób został przełamany elementami drewnianymi występującymi w meblach i kolorem cegły, co znacznie ociepliło przestrzeń. W tym podejściu do projektowania biura szczególnie istotne jest to, że na pierwszym planie są ludzie, a zaaranżowana przestrzeń ma szansę pozostać ponadczasowa i odporna na przemijające mody. Wyjątkową kulturę firmy można zaobserwować od razu po wejściu do budynku, w którym nie ma tradycyjnej recepcji. Zamiast tego jest strefa kawiarniana, będąca sercem firmy, a pracownicy – jak domownicy – informują właściwą osobę o przybyciu do biura klienta, nowego pracownika lub wścibskiego konsultanta workplace.

Unikalnym zwyczajem jest cykliczna (co ok. 6 miesięcy) zmiana lokalizacji działów wewnątrz biura. Zabieg ten pozwala na stworzenie odpowiedniej synergii pomiędzy wszystkimi zespołami w firmie. W pracy zespołowej właśnie komunikacja często okazuje się kluczem do zdobycia przewagi konkurencyjnej. Firma Boldare dobrze odrobiła pracę domową, tworząc przestrzeń przyjazną dla pracowników, a także nastawioną na poprawę wymiany informacji i wspierającą pracę w grupie.

Rady eksperta:

1. Sugerowałbym zwiększenie ilości zieleni w biurze. Z ankiety przeprowadzonej wśród pracowników można wnioskować, że z ich perspektywy nie jest to element bardzo istotny. Jednak z doświadczenia wiemy, że obecność roślin wpływa także na akustykę, jakość powietrza i produktywność pracowników. Na początek, w ramach testu i próby udowodnienia założenia, umieściłbym rośliny tylko w jednym obszarze biura. Kluczem do sukcesu jest ustalenie taktyki opieki (wewnętrznej lub zewnętrznej) nad roślinami, dobranie roślin mających właściwości oczyszczania powietrza (o czym trzeba poinformować pracowników) i takich, które wytrzymają surowe warunki biurowe.


2. Dodanie trzech lub czterech dwuosobowych budek do spotkań. W przypadku konieczności przeprowadzenia rozmowy poufnej zapewniają one prywatność bez konieczności zajmowania kilkuosobowej sali konferencyjnej. Przed kupieniem budek zalecamy jednak posłuchać opinii pracowników i przetestować takie rozwiązanie. Dodatkową korzyścią z zastosowania budek jest możliwość ich przestawiania bez konieczności ponoszenia kosztów zmiany wentylacji i klimatyzacji.


3. Poprawa akustyki w salach konferencyjnych poprzez dodanie materiałów akustycznych – filcu lub pianki o właściwościach pochłaniających dźwięk. Zapewni to redukcję pogłosu i poprawi komfort użytkowania, np. podczas wideokonferencji.

 

ZGŁOSZENIA DO RATE MY OFFICE:
Jeżeli chcesz, abyśmy obiektywnie ocenili Twoje biuro i wskazali, w jaki sposób możesz polepszyć warunki pracy w swojej lokalizacji, wyślij zgłoszenie na: aleksander.szybilski@cushwake.com

 

Zobacz resztę zdjęć biura Boldare z komentarzem Aleksandra Szybilskiego: