06.12.2016

Rynek powierzchni handlowych w Europie wg. BNP Paribas Real Estate

ZOBACZ WIĘCEJ

Property

Czy z Polski znikną outlety?

Zgodnie z procedowanym właśnie projektem ustawy o zakazie handlu, popularne centra wyprzedażowe zostaną objęte zakazem handlu w niedziele. Obiekty te mogą najboleśniej odczuć proponowany zakaz.

Coworking, czyli konkretne biuro dla konkretnych potrzeb

Dla tej części przedsiębiorców najem typowych przestrzeni biurowych może być nieefektywny kosztowo. Wielu z nich decyduje się na pracę w domu. Coraz częściej spotykamy też formy najmu biur na dni lub godziny.

Nastroje na rynku najmu coraz lepsze – wyniki badania RICS

Uczestnicy najnowszego badania RICS wskazują na poprawę nastrojów na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce w I kw. 2017. Wyniki te idą w parze z ogólną poprawą wskaźników makroekonomicznych.

Warszawa znów sięga po duże umowy najmu

Warszawski rynek biurowy nie zwalnia – popyt w I kwartale 2017 r. wyniósł prawie 194 000 mkw.

Po rekordowym roku 2015, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 roku inwestycje na rynku powierzchni handlowych w Europie osiągnęły poziom 39 miliardów Euro.

Global Head of Retail for International Brands, BNP Paribas Real Estate
"Następuje powrót do sprzedaży tradycyjnej, ponieważ wiele sklepów internetowych decyduje się na otwarcie lokali w tradycyjnych formatach handlowych"

Sieci handlowe weryfikują swoje strategie sprzedaży przez internet i stawiają na sklepy stacjonarne.  

Wysoka dynamika sprzedaży detalicznej w Europie

Według najnowszej prognozy BNP Paribas Real Estate, sprzedaż detaliczna powinna utrzymać wysoki poziom, osiągając dynamikę na poziomie 1,3% w 2017 r. (po uprzednim wzroście o 1,8% w 2016 r.). Trzy wiodące europejskie rynki (Niemcy, Wielka Brytania i Francja) powinny odnotować również względnie wysoki wzrost tego wskaźnika.

Rynek inwestycyjny: Niemcy, Wielka Brytania i Francja przyciągają  połowę inwestycji na rynku powierzchni handlowych w Europie  

W ciągu ostatnich 12 miesięcy poziom inwestycji na rynku powierzchni handlowych w Europie, stanowiący 25% całkowitego wolumenu inwestycji, osiągnął wartość niemal 60 miliardów Euro. Największymi rynkami są Niemcy, Wielka Brytania i Francja, odpowiadające za połowę inwestycji w sektorze powierzchni handlowych w Europie.

Po rekordowym roku 2015 zakończonym wynikiem 70 miliardów Euro, nastąpiło spowolnienie tempa inwestycji, które osiągnęły wartość 39 miliardów Euro w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 r., co oznacza spadek o 23% w stosunku do roku ubiegłego; wartość odzwierciedla trend z ostatnich pięciu lat.

Niemniej jednak dzięki kilku szczególnie dużym transakcjom rynek inwestycyjny w sektorze powierzchni handlowych zwiększył się trzykrotnie w Irlandii (Blanchardstown Shopping Center) i podwoił w Polsce (portfel Echo).


* Austria, Belgium, Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Hungary, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Moldova, Netherlands, Norway, Portugal, Romania, Russia, Slovakia, Ukraine.

Kompresja stop kapitalizacji za najlepsze obiekty handlowe

Niski poziom stóp kapitalizacji na wiodących rynkach europejskich zmusza inwestorów do poszukiwań korzystnych możliwości inwestycyjnych. Kontynuowana jest presja na stopy kapitalizacji za najlepsze obiekty handlowe na kluczowych europejskich rynkach. W Wielkiej Brytanii od 2014 r. spadły one poniżej 2 % i pozostały na tym niskim poziomie. Podobną tendencję obserwuje się w w Hiszpanii.

Czynsze w lokalizacjach typu prime: spore rozbieżności w całej Europie

Dwa europejskie miasta zdecydowanie odstają od pozostałych. Dzięki ofercie dóbr luksusowych lodyńska New Bond Street oraz paryskie Champs Elysées odnotowały najwyższy poziom czynszów. Inne istotne miasta jak Zurich i Berlin posiadają tańszą ofertę dla marek detalicznych. W ciągu ostatnich 10 lat czynsze za najlepsze obiekty w najlepszych lokalizacjach wzrosły czterokrotnie w Londynie i dwukrotnie w Paryżu.

Według Fiony Hamilton, Global Head of Retail for International Brands, BNP Paribas Real Estate:

„Marki detaliczne weryfikują obecnie swoje strategie sprzedaży przez internet i stawiają na sklepy stacjonarne.  Następuje powrót do sprzedaży tradycyjnej, ponieważ wiele sklepów internetowych decyduje się na otwarcie lokali w tradycyjnych formatach handlowych. Najlepszym przykładem jest ostatnio otwarty salon Birch Box, marki kosmetycznnej sprzedającej swoje produkty w systemie “test and try”. Warby Parker, początkowo jedynie sklep internetowy, obecnie posiada 31 salonów w Stanach Zjednoczonych, a po rozwoju sieci placówek biznes firmy wyceniany jest na 1,2 miliardów dolarów. Są również inni operatorzy podążający tą drogą: Nasty Gal, Ever Lane, Amazon i Bonobos. Mają oni coraz więcej naśladowców. Marki detaliczne, odnoszące sukcesy dokonują połączenia sieci sprzedażyi on-line i sprzedaży w sklepach przy głównych ulicach handlowych. Wszystko po to, żeby w każdym kanale sprzedaży, czy to w sieci czy w realnym świecie, dostarczyć klientom odpowiednich wrażeń doświadczeń zakupowych. Zadaniem sklepów stacjonarnych jest opowiedzenie historii, czego nie da się zrobić poprzez internet. Sprzedaż wyłącznie w sieci to przeszłość, co jest doskonałą wiadomością dla sektora nieruchomości.”