• menpresa
  • kols
  • walter
  • sodexo
  • ifma
  • prch
  • rics
  • apa
  • pfszn
  • integrator
  • gp2
  • knight frank
  • fever guard
  • corees
  • mdd
  • fmsolutions
  • strabag
  • kinnarps
  • okin
  • kape
  • wisag
  • cbre
  • empirias
  • prfm
  • pzn
  • pfrn
  • pakar service
  • geodetic
  • nai
  • ela
18.08.2020

Tworząc klimat miast

ZOBACZ WIĘCEJ

Facility

Physical Security Information Management (PSIM) – czy można dziś nie zarządzać bezpieczeństwem?

Tym, którzy postawili na zdalne zarządzanie bezpieczeństwem, łatwiej jest wdrożyć procedury związane z COVID-19. Neutralna platforma PSIM pozwala zintegrować systemy i urządzenia w budynku. Gemos ułatwia zarządzanie bezpieczeństwem, m.in. dzięki przyjaznemu interfejsowi graficznemu obsługiwanemu z poziomu przeglądarki internetowej.

Procesy w Facility Management

Czy procesy istnieją w Facility Management? Dlaczego są one niezbędne? W jaki sposób oddziałują na organizacje korzystające z usług FM?

Tworząc klimat miast

O tym, jak ożywić miejską przestrzeń oraz o autorskim programie zarządzania nieruchomościami biurowymi z Magdaleną Błądek, Office Management Department Director Apsys Polska rozmawia Tomasz Puszczyk.

TESLA Superchargers: infrastruktura do ładowania samochodów w budynku biurowym

Samochody elektryczne to już nie melodia przyszłości, ale trend, który umacnia się na naszych oczach. Niewątpliwie  w ostatnich latach jesteśmy świadkami pewnej zmiany. 

O tym, jak ożywić miejską przestrzeń oraz o autorskim programie zarządzania nieruchomościami biurowymi z Magdaleną Błądek, Office Management Department Director Apsys Polska rozmawia Tomasz Puszczyk.

Magdalena Błądek, Office Management Department Director Apsys Polska
Posnania, fot. Apsys Polska

Rozmawia Tomasz Puszczyk

 

Dlaczego zdecydowała się Pani na objęcie nowo powstałego segmentu działalności firmy?

W Apsys dostałam szansę stworzenia od podstaw czegoś zupełnie nowego. Nie będę ukrywać, że bardzo duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji miała dla mnie pozycja i marka Apsys, możliwość oparcia się na wieloletnim doświadczeniu firmy na rynku handlowym, zarówno w roli inwestora, dewelopera, jak i zarządcy. Lubię ambitne wyzwania, bardzo cenię pracę zespołową i cieszy mnie możliwość aktywnego uczestnictwa w rozwoju organizacji.

Czy może Pani powiedzieć kilka słów na temat swojego dotychczasowego doświadczenia zawodowego w obszarze nieruchomości komercyjnych? 

W branży nieruchomości pracuję od 2006 r., dlatego śmiało mogę powiedzieć, że rynek komercyjny poznałam od podszewki. 10 lat pracowałam w Colliers International REMS, gdzie jako Associate Director prowadziłam dwunastoosobowy zespół zarządzający 300 000 m2 powierzchni biurowej w Warszawie. W tym czasie współpracowałam m.in. z funduszami inwestycyjnymi Allianz Real Estate, Patrizia Kapitalverwaltungsgesellschaft i Tristan Capital Partners. Przez ostatnie 4 lata stałam na czele działu zarządzania biurowca Warsaw Financial Center. Posiadam tytuł Certified Commercial Investment Member w Instytucie CCIM, który uzyskałam w ubiegłym roku. Jestem również członkiem RICS (Royal Institution of Chartered Surveyors). Specjalizuję się m.in. w certyfikacji środowiskowej obiektów komercyjnych i szeroko rozumianych działaniach z zakresu zrównoważonego rozwoju. To był kolejny argument, który przekonał mnie do dołączenia do Apsys Polska. Organizacja jest liderem certyfikacji BREEAM-In-Use w obiektach handlowych oraz słynie z wprowadzania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań w zarządzanych budynkach.

 

Jaki jest plan rozwoju działu biurowego Apsys?

Nad rozwojem działu zarządzania nieruchomościami biurowymi pracują specjaliści z wielu komórek firmy: marketingu, zarządzania nieruchomo
ściami, obsługi technicznej i raportingu. Obecnie moim głównym zadaniem jest pozyskanie mandatów zarządczych. W kolejnym etapie będę zaangażowana w działania zarządcze i opracowywanie indywidualnych strategii dla poszczególnych nieruchomości. W Apsys Polska wypracowaliśmy autorski program zarządzania, który podzieliliśmy na trzy obszary, kluczowe dla funkcjonowania obiektów – The Space. The Place. The People. Pierwszy z nich obejmuje specjalistyczne zadania z zakresu zarządzania przestrzenią biurową, w idei The Place zawarliśmy działania, których celem jest tworzenie dobrego klimatu miejsca, jako The People rozumiemy natomiast dostarczanie ludziom najlepszych doświadczeń i tworzenie „community”. Zarządzanie nieruchomością biurową to stałe podnoszenie jej wartości i wyników operacyjnych, optymalizacja kosztów eksploatacyjnych, obsługa techniczna oraz bieżący kontakt z najemcami. Ale to również długofalowe budowanie społeczności – przecież w biurze spędzamy dużo czasu i środowisko, w którym pracujemy, powinno być przyjazne i oferować wartość dodaną.

Centra handlowe aktualnie przeżywają trudny czas, widzieliśmy już mocne zwiastuny problemów przed pandemią koronawirusa. Czy otwarcie się przez Apsys na segment biurowy może oznaczać powolne odchodzenie z branży retail? Czy jest to po prostu zabieg dywersyfikujący portfel? 

Centra handlowe są wpisane w historię i DNA Apsys i to się nie zmieni. Powstanie działu  zarządzającego powierzchniami biurowymi jest częścią długofalowego planu rozwoju firmy, poszerzenia działalności, nad którym pracowaliśmy od ubiegłego roku. W pierwszej kolejności jest to odpowiedź na oczekiwania klientów, którzy mają w swoich portfelach zarówno nieruchomości handlowe, jak i biurowe. W takim przypadku komfortowym rozwiązaniem dla właścicieli jest powierzenie portfolio jednemu, efektywnemu i godnemu zaufania partnerowi. Jako zarządca nieruchomości handlowych szybko adaptujemy się do nowych warunków, co szczególnie pokazały ostatnie miesiące, potrafimy tworzyć rozwiązania dostosowane do potrzeb konkretnego rynku i społeczności. Dzisiaj przenosimy tę wiedzę na obszar zarządzania obiektami biurowymi. W przyszłości planujemy także pracę nad projektami mixed use i nie wykluczamy realizacji własnych obiektów biurowych. Rola zarządcy nie ogranicza się do kwestii finansowych i technicznych, obejmuje też szereg innych, równie ważnych, obszarów związanych ze sprawnym funkcjonowaniem obiektu, jego wizerunkiem, budowaniem społeczności i długoterminowych relacji z najemcami. Proponujemy świeże spojrzenie wsparte długoletnim doświadczeniem zarządczym.  
 

Jak Pani widzi rynek biurowy w epoce post epidemicznej? Czy klarują się już jakieś trendy lub nowe zjawiska? 

Przejście wielu firm w tryb pracy zdalnej z pewnością pozostawi ślad na rynku biurowym. Powrót pracowników do pracy stacjonarnej będzie wymagał przeorganizowania biur, przygotowania dodatkowych zabezpieczeń sanitarnych i rozwiązań bezdotykowych, a także weryfikacji dotychczasowych warunków najmu i sposobów użytkowania powierzchni. Wprowadzenie przez pracodawców elastycznych form pracy w dłuższej perspektywie może być powodem wzrostu popularności coworkingów i biur serwisowanych. W początkowej fazie decydujące dla przyszłości rynku będą zatem działania zmierzające do obniżenia ryzyka pustostanów, poprzez wyjście naprzeciw nowym potrzebom najemców. Przy rekordowej podaży, która w Polsce na koniec ubiegłego roku wynosiła 11,2 mln m2, konieczne będzie sprawdzenie, czy i jak zmieniło się zapotrzebowanie na powierzchnie biurowe, a następnie przyjrzenie się dotychczasowym trendom i dostosowanie ich do nowej rzeczywistości. Hasłami zmian będą empatia, elastyczność i nowe technologie. Wśród trendów na rynku biurowym kluczową rolę odegrają Seamlessly Connected Office i smart workplace, dużą wagę będziemy także przywiązywać do projektowania biofilnego i gospodarki obiegu zamkniętego, powróci idea lokalności. Na rynku biurowym już rozpoczęło się wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, stanowiących odpowiedź na nową sytuację. Pojawiają się aplikacje mobilne, dzięki którym możliwa jest minimalizacja bezpośredniego kontaktu czy obranie optymalnej ścieżki dojścia, powstają również  przewodniki opisujące zaawansowane procedury wprowadzone w celu zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego. 

Jak dziś widzi Pani Apsys na tle konkurencji? Czym Pani dział ma się wyróżniać na tle innych zarządców biurowych? 

Musimy pamiętać, że zarówno w sektorze handlowym, jak i biurowym na pierwszym planie znajdują się potrzeby konsumentów. W centrum uwagi jest człowiek funkcjonujący w świecie nowych technologii i postępującej digitalizacji. Jako zarządca centrów handlowych staliśmy się ekspertami w zakresie kompleksowego projektowania doświadczeń i nadawania nowego charakteru miejskiej przestrzeni, wiemy jak wpisać się w potrzeby, styl życia i aspiracje jej odbiorców. Mamy sprawdzone systemy zarządzania, autorski program i doświadczony zespół specjalistów w całym kraju, wyspecjalizowany w monitorowaniu trendów i generowaniu innowacyjnych rozwiązań, a to daje nam przewagę również na rynku biurowym. Z tego powodu obszar ten stanowi ważny element naszego programu The Space, The Place, The People. 

„Making cities vibe” – to Wasze hasło, filozofia. Co się za nim kryje? 

Podstawą filozofii Apsys jest świadomość, że na definicję miejskości składa się coś więcej niż budynki czy otaczająca nas infrastruktura. Miasto to ludzie, dlatego aby funkcjonować, musi mieć w sobie energię i pozytywne wibracje, dostarczać nowe doświadczenia, inspirować do działania, rozwoju i poszukiwania wrażeń. W zarządzaniu nieruchomościami potrzeba świeżości, innego spojrzenia na relację człowieka z otoczeniem, wreszcie odwagi do wskazywania nowych ścieżek. Misją Apsys jest ożywianie przestrzeni miejskich, eksponowanie tego, co w nich najlepsze: dynamiki, emocjonalności i różnorodności. W praktyce jest to złożony i wymagający proces obejmujący dbanie o atrakcyjność obiektów, zrównoważony rozwój i edukację ekologiczną, tworzenie przestrzeni bez barier architektonicznych i społecznych, współpracę z organizacjami pozarządowymi, pracę nad innowacjami technologicznymi, projekty z zakresu CSR. Czy są to centra handlowe, czy biura, naszym celem zawsze jest tworzenie miejsc wyjątkowych.