• prfm
  • kape
  • empirias
  • apa
  • knight frank
  • wisag
  • kinnarps
  • nai
  • pfrn
  • ifma
  • cbre
  • okin
  • mdd
  • kols
  • pfszn
  • sodexo
  • rics
  • prch
  • ela
  • strabag
  • geodetic
  • pakar service
  • gp2
  • corees
  • fever guard
  • integrator
  • fmsolutions
  • pzn
  • walter
23.04.2020

Rozliczeń czas

ZOBACZ WIĘCEJ

Facility

TESLA Superchargers: infrastruktura do ładowania samochodów w budynku biurowym

Samochody elektryczne to już nie melodia przyszłości, ale trend, który umacnia się na naszych oczach. Niewątpliwie  w ostatnich latach jesteśmy świadkami pewnej zmiany. 

Ochrona zdrowia czy ochrona danych?

Za nami ponad dwa tygodnie funkcjonowania obiektów handlowych w ograniczonym zakresie określonym przez Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 maja br.

Jak Covid-19 zmieni sposób naszej pracy

Wraz z sukcesywnym odmrażaniem gospodarki będziemy wszyscy powoli wracali do “nowej normalności”. Wszystko wskazuje na to, że w jej ramach na stałe zmieni się sposób pracy tysięcy osób w Polsce.

Biura będą potrzebne zawsze. Dla biznesu home office to za mało

Home office – który działa w wyjątkowych sytuacjach, w szczególnych branżach i profesjach – na co dzień i na szeroką skalę po prostu się nie sprawdza.

Koniec pierwszego kwartału to standardowy czas na rozliczenie kosztów eksploatacyjnych za rok poprzedni w nieruchomościach komercyjnych. W tym roku zbiegło się to z pandemią, która ogarnęła niemal cały świat.

Magdalena Oksańska, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami compliance, Knight Frank
- Rok 2020 prawdopodobnie wiele zmieni i to nie tylko ze względu na znacznie wyższe stawki za energię elektryczną – kształtujące się na poziomie ok. 320-340 PLN/MWh, ale i obecną pandemię.

Zarządcy biurowców, galerii handlowych, magazynów itp. mimo natłoku obowiązków związanych z organizacją funkcjonowania obiektów „w czasie zarazy”, zapewnieniem wszelkich możliwych środków ochrony czy też wprowadzenia planu oszczędnościowego na czas ograniczenia korzystania z obiektu lub też całkowitego jego zamknięcia (galerie handlowe), wykonują corocznie rozliczenie kosztów.

Zgodnie z umowami najmu wystawiane są faktury korygujące i przedstawiane tabelaryczne zestawienia wszystkich kosztów. Najemcy mają też prawo (najczęściej w ciągu miesiąca od otrzymania rozliczenia) do ich kontroli, czyli sprawdzenia poprawności i zasadności wystawionych faktur.

Rok 2019 nie różnił się znacznie jeśli chodzi o wysokość kosztów eksploatacyjnych i udział w całości ich poszczególnych elementów w porównaniu do 2018 roku. Nieznacznie wzrósł koszt ochrony i sprzątania ze względu na podwyżkę minimalnego wynagrodzenia i stawki godzinowej. Minimalne wynagrodzenie podniesiono o 7,1%, natomiast stawkę za godzinę o złotówkę – do 14,7 PLN/h.

Budżety i finalne rozliczenie za rok 2019 uratowało utrzymanie stawki za energię elektryczną na poziomie z roku poprzedniego. Niestety zbyt późno wprowadzone przepisy spowodowały niemały zamęt w rozliczeniach na najemców. Księgowi obsługujący nieruchomości spędzili znaczną część czasu korygując faktury wiele miesięcy wstecz.

Wszystko wskazuje na to, że podział kosztów w 2019 roku będzie wyglądał bardzo podobnie jak w roku 2018, ale nad dokładną analizą poszczególnych składowych jeszcze pracujemy. Wyniki zaprezentujemy w dorocznym raporcie na temat kosztów i opłat eksploatacyjnych w budynkach biurowych.

Rok 2020 prawdopodobnie wiele zmieni  i to nie tylko ze względu na znacznie wyższe stawki za energię elektryczną – kształtujące się na poziomie  ok. 320-340 PLN/MWh, ale i obecną pandemię. Dzisiaj trudno jest jeszcze wyrokować jaki to będzie miało wpływ na kształtowanie się kosztów eksploatacyjnych oraz na prognozy dotyczące poszczególnych elementów kosztów w 2021 roku. To trochę jak wróżenie ze szklanej kuli…