03.08.2018

62% firm planuje więcej inwestować w technologie w swoich biurach

ZOBACZ WIĘCEJ

Facility

62% firm planuje więcej inwestować w technologie w swoich biurach

Z raportu CBRE „EMEA Occupier Survey 2018” wynika, że 62% przedsiębiorstw planuje w ciągu najbliższych 3 lat zwiększyć nakłady inwestycyjne na technologie związane z nieruchomościami.

Jak można realizować FM w różnych organizacjach?

W Polsce powszechnie stosowane są 3 podstawowe modele dostarczania usług FM: inhouse, outsourcing lub mieszany. Na rynku dostępne są także inne wariacje tych trzech podstawowych kategorii, które wymagają jednak większej świadomości na temat funkcjonowania relacji na linii zamawiający – dostawca usług FM.

Podniesienie bezpieczeństwa to koszt czy inwestycja?

Jak zdefiniować granicę niezbędnych inwestycji w kwestie bezpieczeństwa, aby nie były one postrzegane jako zbędny koszt? Stosować się do określonego prawnie minimum czy podnieść standard bezpieczeństwa? Odpowiedź na te pytania nie jest prosta, a dyskusja nad stanem oraz jakością bezpieczeństwa często rozwija się dopiero w wyniku nieszczęśliwych zdarzeń, czyli po fakcie.

Najczęściej spotykane problemy techniczne w biurowcach klasy B

Obiekty liczące sobie od kilku do kilkunastu lat wymagają tak samo profesjonalnej obsługi technicznej jak dopiero co wybudowane inwestycje. Prezentujemy przewodnik po najpopularniejszych usterkach w biurowcach klasy B. Podpowiadamy, po czyjej stronie – zarządcy czy najemcy – leży koszt ich naprawy i jak można ich się ustrzec.

Z raportu CBRE „EMEA Occupier Survey 2018” wynika, że 62% przedsiębiorstw planuje w ciągu najbliższych 3 lat zwiększyć nakłady inwestycyjne na technologie związane z nieruchomościami.

Igor Czmyr, szef działu strategii środowiska pracy w CBRE
– Kluczem do zrozumienia i właściwego wykorzystania innowacyjnych możliwości na rynku nieruchomości jest przejście od myślenia skupionego na budynkach do podejścia zorientowanego na użytkowników.

Eksperci zwracają uwagę, że nowe rozwiązania będą bardziej niż dotychczas skupiały się na pracowniku, a nie budynku. Dziś 2 na 3 firmy inwestują w systemy zarządzania energią, w przyszłości postawią raczej na aplikacje nawigujące dla personelu i klientów. Technologiczna zmiana wiąże się również z tworzeniem nowych stanowisk – niemal połowa firm będzie rekrutować ekspertów od analizy danych oraz cyfrowej transformacji.

– Z naszego badania wynika, że aż 69% organizacji zdaje sobie sprawę, że w najbliższych latach innowacje zaczną mieć duży wpływ na prowadzoną przez nie działalność biznesową. Co więcej, w coraz większym stopniu technologia staje się scalona z obiektami, w których firmy mają swoje biura. Kluczem do zrozumienia i właściwego wykorzystania innowacyjnych możliwości na rynku nieruchomości jest jednak przejście od myślenia skupionego na budynkach do podejścia zorientowanego na użytkowników. Najemcy coraz częściej zdają sobie z tego sprawę, bo już dziś w wielu biurowcach możemy korzystać między innymi z aplikacji do odnalezienia interesującej nas lokalizacji czy sterowania najbliższym otoczeniem np. światłem i temperaturą przy swoim biurku. Takich rozwiązań „user experience” będziemy mieć coraz więcej – mówi Igor Czmyr, szef działu strategii środowiska pracy w CBRE.

Teraz budynek, w przyszłości człowiek

Eksperci CBRE dostrzegli wyraźne różnice między aktualnymi i przyszłymi celami zastosowania innowacji w nieruchomościach. Historycznie i obecnie zdecydowana większość najemców wykorzystuje nowoczesne technologie w celu zwiększenia wydajności operacyjnej – tak w przeprowadzonej ankiecie odpowiedziało 62% przedstawicieli firm. W przyszłości będzie to natomiast istotne dla 42% przedsiębiorstw. W najbliższych latach celem stosowania technologii będzie przede wszystkim podnoszenie jakości „user experience” i zwiększenie zadowolenia pracowników, klientów i partnerów biznesowych (56% odpowiedzi).

Obecnie, 64% najemców inwestuje w systemy zarządzania energią, podczas gdy w przyszłości ten odsetek zmniejszy się do 40%. Zupełnie odwrotnie jest z aplikacjami nawigującymi dla pracowników czy klientów. Dziś są one obecne w co piątej firmie, podczas gdy w przyszłości planuje w nie zainwestować niemal 2 na 3 najemców.

Jeszcze bardziej, bo niemal pięciokrotnie, wzrośnie odsetek organizacji zainteresowanych rozwiązaniami związanymi z wirtualną/rozszerzoną rzeczywistością (z 9% obecnie do 42% w przyszłości). 4 na 10 firm umożliwi swoim pracownikom sterowanie najbliższym otoczeniem za pomocą elektroniki – dzięki aplikacji dostosują na przykład światło lub temperaturę przy biurku do swoich potrzeb.

Z raportu CBRE wynika również, że coraz częściej najemcy poprawiają środowisko pracy instalując w swoich biurach systemy rezerwacji obiektów ogólnych, takich jak sale konferencyjne czy jadalnie. – Szczególnie w dużych firmach zatrudniających kilkaset pracowników, wyzwaniem jest sprawna organizacja spotkań biznesowych i wydajne zarządzanie czasem. Tutaj z pomocą przychodzą rozwiązania technologiczne, w szczególności z obszaru digital signage. Elektroniczne systemy rezerwacji pozwalają na kompleksowe zarządzanie salami w biurach – od rezerwacji, przez zamówienie cateringu, po dodatkowe wyposażenie. Wprowadzane przez użytkowników informacje automatycznie pojawiają się w systemie, co sprawia, że zawsze są aktualne – zwraca uwagę Jarosław Leśniewski, prezes zarządu M4B.

Nowe stanowiska pracy

Za wdrażaniem inteligentnych technologii stoją ludzie i ich właśnie poszukują coraz częściej najemcy. Aż 47% zapytanych planuje zatrudnienie pracowników zajmujących się analizą danych. 46% firm będzie poszukiwać ekspertów od cyfrowej transformacji – digital transformation officers, a 38% chce zatrudnić specjalistów user experience.

– TOP3 najbardziej poszukiwanych specjalistów pokazuje, jak są to wąskie specjalizacje, a jeszcze rzadsze są umiejętności związane z nieruchomościami w tych obszarach. Z danych LinkedIn wynika, że na świecie jest tylko 13 tys. ekspertów określających siebie jako digital transformation officer. Z tego zaledwie 3% wymienia nieruchomości jako swoją umiejętność. Podsumowując, wpływ nowych technologii na nieruchomości nie ogranicza się tylko do budynku, ale również do projektowania i zarządzania stanowiskami pracy – dodaje Igor Czmyr z CBRE.