27.03.2018

Czas na nowoczesny BMS

ZOBACZ WIĘCEJ

Facility

Podniesienie bezpieczeństwa to koszt czy inwestycja?

Jak zdefiniować granicę niezbędnych inwestycji w kwestie bezpieczeństwa, aby nie były one postrzegane jako zbędny koszt? Stosować się do określonego prawnie minimum czy podnieść standard bezpieczeństwa? Odpowiedź na te pytania nie jest prosta, a dyskusja nad stanem oraz jakością bezpieczeństwa często rozwija się dopiero w wyniku nieszczęśliwych zdarzeń, czyli po fakcie.

Najczęściej spotykane problemy techniczne w biurowcach klasy B

Obiekty liczące sobie od kilku do kilkunastu lat wymagają tak samo profesjonalnej obsługi technicznej jak dopiero co wybudowane inwestycje. Prezentujemy przewodnik po najpopularniejszych usterkach w biurowcach klasy B. Podpowiadamy, po czyjej stronie – zarządcy czy najemcy – leży koszt ich naprawy i jak można ich się ustrzec.

Czas na nowoczesny BMS

Nadchodzi era rozwiązań BMS (Building Managment System). Eksperci branżowi od dawna prowadzą dyskusję, czym tak naprawdę jest system BMS oraz kiedy się zaczyna i kończy jego rola. Jak nazwa wskazuje, jest to system wspierający zarządzanie infrastrukturą budynkową. W praktyce każdy zarządca obiektu podchodzi do niego inaczej: jedni chcą zapomnieć, że mają takie narzędzie, inni z powodzeniem wykorzystują je w codziennej pracy.

Facility Management dla drapaczy chmur – poznaj 4 złote zasady

Sprawdź, jak zapewnić odpowiednią jakość usług FM w wieżowcach i poznaj oczekiwania ich zarządców. Jakie kompetencje powinien mieć personel takiego obiektu? Jak powinna wówczas wyglądać wewnętrzna komunikacja w organizacji świadczącej usługi FM? Czy potrzebujesz specjalnego oprogramowania do zbierania zgłoszeń od użytkowników budynku?

Nadchodzi era rozwiązań BMS (Building Managment System). Eksperci branżowi od dawna prowadzą dyskusję, czym tak naprawdę jest system BMS oraz kiedy się zaczyna i kończy jego rola. Jak nazwa wskazuje, jest to system wspierający zarządzanie infrastrukturą budynkową. W praktyce każdy zarządca obiektu podchodzi do niego inaczej: jedni chcą zapomnieć, że mają takie narzędzie, inni z powodzeniem wykorzystują je w codziennej pracy.

Kamil Zabadała, sales director APA Group
"Podstawowym celem stawianym przed systemami klasy BMS jest sprawne i efektywne zarządzanie infrastrukturą budynkową. Możliwości, jakie dają nowoczesne rozwiązania, całkowicie zmieniają sposób podejścia oraz myślenia o zarządzaniu obiektami"

Dynamiczny rozwój technologii otworzył przed nami nowe możliwości, zmieniając podejście do zarządzania infrastrukturą budynkową. Klasyczne systemy BMS ustępują miejsca nowoczesnym rozwiązaniom budowanym pod potrzeby użytkowników obiektów. Sprawdźmy zatem największe zalety najbardziej zaawansowanych systemów BMS, które są dostępne na rynku.

Integralność to klucz do sukcesu

Infrastruktura budynkowa dysponuje długą listą branżowych systemów, które mają za zadanie sprawić, że funkcjonuje ona zgodnie z założeniami. Dodatkową listę systemów posiada użytkownik jako przedsiębiorstwo prowadzące działalność w budynku (ERP, CRM, HR itp.). Każdy z tych systemów generuje pewną ilość informacji oraz wymaga od użytkownika ich przetwarzania oraz reakcji. Podstawowym zadaniem BMS-u jest integracja systemów budynkowych w taki sposób, aby były widoczne i dawały możliwość sterowania z poziomu jednej aplikacji. Przewagą rozwiązania BMS jest zaawansowana analityka, która powoduje, że integrowane systemy osiągają zakładany cel bez potrzeby ingerencji człowieka. Innym istotnym atutem rozwiązania BMS są możliwości integracyjne z systemami biznesowymi użytkownika budynku. Nowoczesne rozwiązania bezwzględnie muszą dawać użytkownikowi szerokie możliwości integracji posiadanych systemów, nie tylko budynkowych.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której umawiając spotkanie z klientem, automatycznie organizujemy całą obsługę tego procesu w budynku biurowym. Zaczyna się on w momencie tworzenia spotkania w kalendarzu danego klienta pocztowego i zapraszania uczestników. W efekcie BMS wpuści klienta i pokieruje na zarezerwowane wcześniej miejsce parkingowe, informując jednocześnie organizatora spotkania o przybyciu gościa. W tym samym czasie, biorąc pod uwagę takie aspekty jak jakość powietrza, temperatura pomieszczenia, oświetlenie lub nawet przyzwanie serwisu sprzątającego, zagwarantuje komfortowe warunki zarezerwowanej wcześniej sali konferencyjnej. Takie możliwości dostarczy nam tylko nowoczesne rozwiązanie BMS.

Inteligencja i automatyzacja łączą siły

Termin „inteligencja” jest dzisiaj mocno nadużywany. Brakuje wyraźnego rozgraniczenia pomiędzy dostarczaniem informacji i wiedzy a inteligencją. Inteligentne systemy to takie, które są w pełni zautomatyzowane, również w podejmowaniu decyzji, nie tylko jej egzekucji. W ramach swoich możliwości systemy BMS dostarczają użytkownikowi czy operatorowi danych w poszczególnych dziedzinach, np. o tym, jakie jest zużycie energii elektrycznej, stan pracy urządzenia lub wymagana reakcja. Systemy działają zatem jako wizualizacja zachodzących procesów. Inteligentne rozwiązania same podejmują optymalne decyzje, analizując i uwzględniając w procesie decyzyjnym wszystkie posiadane informacje, połączone z mechanizmami predykcyjnymi.

Strażnik mocy wkracza do akcji

Ciekawym przykładem takiego działania może być funkcja strażnika mocy, który widząc wzrastającą na zewnątrz galerii handlowej temperaturę i zbliżającą się perspektywę zagrożenia związanego z  przekroczeniem mocy umownej, wyprzedzi nadchodzącą sytuację i będzie odpowiednio sterował wszystkimi urządzeniami.  Zrobi to jednak w taki sposób, by jednocześnie ominąć zagrożenie oraz by obniżenie komfortu było praktycznie niezauważalne. W tej samej sytuacji klasyczny BMS tylko poinformuje o takim zdarzeniu, często wymagając od użytkownika podjęcia konkretnego działania. Świetnym przykładem jest również monitorowanie pracy urządzeń i systemów. Dzisiejsze rozwiązania dają możliwości organizacji całego procesu. Rozwiązanie BMS analizuje parametry pracy urządzeń, dostosowuje ich wydajność do faktycznych potrzeb czy raportuje powstałe koszty. Dodatkowo, dostarcza możliwości z zakresu tzw. predictive maintenance, dzięki czemu serwisy i modernizację planuje z wyprzedzeniem, wysyłając odpowiednią informację do właściwych osób. Jest to możliwe, gdyż nowoczesny BMS to tak naprawdę wysokiej klasy rozwiązanie IT, które dzięki możliwościom technologicznym znacznie odbiega od zwykłej automatyki budynkowej.

Zarządzanie efektywne jak nigdy dotąd

Podstawowym celem stawianym przed systemami klasy BMS jest sprawne i efektywne zarządzanie infrastrukturą budynkową. Możliwości, jakie dają nowoczesne rozwiązania, całkowicie zmieniają sposób podejścia oraz myślenia o zarządzaniu obiektami. Wychodzimy poza obszar efektywności oraz sprawności samych urządzeń, poszerzając go o aspekty optymalizacji czasu pracy, a nawet monitorowania i zarządzania procesami odbywającymi się w obszarze całej infrastruktury, nie tylko budynku. Weźmy za przykład firmę produkcyjną, która każdego dnia, w ramach danej lokalizacji, obsługuje dziesiątki lub setki elementów taboru. Nowoczesne rozwiązania BMS dzięki integracji z systemem ERP, CRM, gwarantują sprawne zarządzanie poszczególnymi etapami obsługi takiego procesu. Zaczynamy od bezobsługowej ewidencji pojawiającego się taboru, przechodzimy przez sprawne kierowanie ruchem i kolejką, a kończymy na weryfikacji załadunku, analizie i raportowaniu całego procesu. Takie rozwiązanie eliminuje częste problemy obsługi logistyki w ramach zakładów produkcyjnych, zwiększając ich efektywność kosztową oraz procesową.

BMS dopasowany do indywidualnych potrzeb

Oczywiście każde takie rozwiązanie budujemy wspólnie z klientem, pod konkretne potrzeby. Często w proces zaangażowany jest nasz partner lub nawet firma, która obsługuje u klienta jedno z wymienionych rozwiązań biznesowych. Jednak inwestycja szybko się zwraca, a budowane w ten sposób funkcjonalności dają znakomite rezultaty. Innym bardzo ważnym aspektem takich rozwiązań jest ich skalowalność. Klienci zyskują możliwość łatwego łączenia systemów obecnych w ramach rozproszonych obiektów, a budowanie centralnych systemów cieszy się coraz większą popularnością. Korzyściami są już nie tylko optymalizacja finansowa czy podniesienie efektywności. Coraz częściej pojawiają się argumenty dotyczące standaryzacji procesów oraz adresowania problemów związanych z sytuacją na rynku pracy. Prawidłowa identyfikacja wyzwań, z jakimi zmagają się nasi klienci, jest kluczowym elementem w budowaniu rozwiązania i określa jego finalny kształt.

Autor: Kamil Zabadała - absolwent wydziału Zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim. Ekspert w obszarze budowania form dotarcia do klienta. Wieloletnie doświadczenie zdobywał w międzynarodowych korporacjach gdzie odpowiadał za tworzenie i rozwój strategii bezpośrednich oraz pośrednich form dotarcia do klienta biznesowego. Obecnie sales director w APA Group.