28.02.2018

Kiedy i jak wyprowadzić się z biura co-workingowego?

ZOBACZ WIĘCEJ

Facility

Podniesienie bezpieczeństwa to koszt czy inwestycja?

Jak zdefiniować granicę niezbędnych inwestycji w kwestie bezpieczeństwa, aby nie były one postrzegane jako zbędny koszt? Stosować się do określonego prawnie minimum czy podnieść standard bezpieczeństwa? Odpowiedź na te pytania nie jest prosta, a dyskusja nad stanem oraz jakością bezpieczeństwa często rozwija się dopiero w wyniku nieszczęśliwych zdarzeń, czyli po fakcie.

Najczęściej spotykane problemy techniczne w biurowcach klasy B

Obiekty liczące sobie od kilku do kilkunastu lat wymagają tak samo profesjonalnej obsługi technicznej jak dopiero co wybudowane inwestycje. Prezentujemy przewodnik po najpopularniejszych usterkach w biurowcach klasy B. Podpowiadamy, po czyjej stronie – zarządcy czy najemcy – leży koszt ich naprawy i jak można ich się ustrzec.

Czas na nowoczesny BMS

Nadchodzi era rozwiązań BMS (Building Managment System). Eksperci branżowi od dawna prowadzą dyskusję, czym tak naprawdę jest system BMS oraz kiedy się zaczyna i kończy jego rola. Jak nazwa wskazuje, jest to system wspierający zarządzanie infrastrukturą budynkową. W praktyce każdy zarządca obiektu podchodzi do niego inaczej: jedni chcą zapomnieć, że mają takie narzędzie, inni z powodzeniem wykorzystują je w codziennej pracy.

Facility Management dla drapaczy chmur – poznaj 4 złote zasady

Sprawdź, jak zapewnić odpowiednią jakość usług FM w wieżowcach i poznaj oczekiwania ich zarządców. Jakie kompetencje powinien mieć personel takiego obiektu? Jak powinna wówczas wyglądać wewnętrzna komunikacja w organizacji świadczącej usługi FM? Czy potrzebujesz specjalnego oprogramowania do zbierania zgłoszeń od użytkowników budynku?

Biura co-workingowe tworzą doskonałe warunki do zakładania i rozwoju firm. Oferują kreatywne, swobodne przestrzenie oraz środowisko oparte na współpracy i wymianie wiedzy, a elastyczne warunki najmu umożliwiają szybkie dostosowanie powierzchni do rosnącego czy zmniejszającego się poziomu zatrudnienia.

Artur Sutor, partner, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców Biurowych w Cresa Polska
"Decyzja o wyprowadzce z biura co-workingowego to ważny moment w rozwoju firmy. Zaplanowanie tego we właściwym czasie pozwoli zaoszczędzić wielu kłopotów i pieniędzy"

- Biura co-workingowe wykorzystywane są przede wszystkim przez freelancerów, start-upy i małe firmy, które rozpoczynają działalność. Decyzja o wyprowadzce z biura co-workingowego to ważny moment w rozwoju firmy. Zaplanowanie tego we właściwym czasie pozwoli zaoszczędzić wielu kłopotów i pieniędzy. Koncepcja co-workingowa staje się coraz bardziej popularna w Polsce, dzięki szybkiemu rozwojowi gospodarczemu kraju, zaawansowaniu technologicznemu firm oraz zmieniającemu się stylowi i charakterowi pracy. Coraz częściej zgłaszają się do nas firmy będące klientami biur co-workingowych, które poszukują specjalistycznego doradztwa w zakresie wynajmu zindywidualizowanych powierzchni biurowych w metrażach od 300 do 1000 mkw. najchętniej w prestiżowych lokalizacjach w centrum miasta – mówi Artur Sutor, partner, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców Biurowych w Cresa Polska.

- Z założenia biuro co-workingowe nie jest powierzchnią docelową. I raczej żaden założyciel firmy nie oczekuje, że będzie pracował w nim już na zawsze – i to z najróżniejszych powodów. Jest kilka sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że mała, ale szybko rozwijająca się firma jest już gotowa, aby wyprowadzić się z biura co-workingowego i poszukać powierzchni biurowej dostosowanej do jej obecnych potrzeb – dodaje Elizabeth Geary, doradca w Cresa Boston.

Brak miejsca

Gdy fizycznie zaczyna brakować miejsca, to jasny sygnał, że czas na zmiany. Poza ograniczeniami czysto logistycznymi pojawiają się aspekty wizerunkowe. Gdy firma osiąga pewien pułap pracowników zmienia się jej charakter i wizerunek. Rodząca się kultura organizacyjna potrzebuje przestrzeni do rozwoju. Należy zadać sobie pytanie: czy wynajmowana powierzchnia nie stanowi ograniczenia dla działalności firmy? Jak koncepcja co-workingu wpisuje się w strategię rozwoju firmy?

Zbyt duże koszty

Korzyści z wynajmowania powierzchni co-workingowej są odzwierciedlone w wysokości czynszu. Stawka jest atrakcyjna dla niewielkiej firmy składającej się z założyciela i kilkuosobowego zespołu. Ale jeśli firma rozrosła się do 10-15 osób, taniej będzie wynająć własną powierzchnię biurową.

Stabilny rozwój

Gdy firma rozpoczyna działalność, jej potrzeby ewoluują, podobnie jak wynajmowana powierzchnia. Wraz z normalizacją oraz ustaleniem zasad funkcjonowania organizacji, może pojawić się potrzeba optymalizacji przestrzeni biurowej. Może się okazać, że firma będzie bardziej produktywna na własnej powierzchni, dostosowanej do konkretnych potrzeb biznesowych, jak np. odpowiedniej wielkości pomieszczenie konferencyjne czy pokoje do rozmów telefonicznych, przeznaczone na własny użytek i znajdujące się bezpośrednio przy stanowiskach pracy.

A więc, decyzja o przeprowadzce z biura co-workingowego została podjęta. I co dalej?

Dobrze zaplanuj czas

Czas od momentu podjęcia decyzji o przeprowadzce do momentu wprowadzenia się do nowego biura to zwykle ok. 6-9 miesięcy. W tym czasie należy się dobrze zastanowić, jak szybko będzie się rozwijała firma i jakie będą jej potrzeby kadrowe na następny rok.

Wynajmij odpowiedniego doradcę

Jest wiele firm doradczych świadczących usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych. Najlepiej jednak poszukać doradcy, który oferuje niezależne i obiektywne usługi wyłącznie na rzecz najemcy i nie ma żadnych zobowiązań wobec innych uczestników rynku. W ten sposób unikniemy konfliktu interesów.

Wynajem bezpośredni lub podnajem

Należy rozważyć dwie opcje: wynajem bezpośredni, czyli podpisanie umowy najmu bezpośrednio z właścicielem budynku lub podnajem, czyli wynajęcie powierzchni od istniejącego najemcy w budynku, na podstawie umowy zatwierdzonej również przez właściciela obiektu. Każda opcja ma wady i zalety. W przypadku rozwijającej się firmy, która szuka oszczędności, idealnym rozwiązaniem byłby podnajem krótkoterminowy, oferujący czynsz poniżej stawek rynkowych. Oczywiście wybór każdej opcji uzależniony jest także od dostępności powierzchni i czasu.