14.02.2018

Oszczędność energii w obiektach magazynowych

ZOBACZ WIĘCEJ

Facility

Jak można realizować FM w różnych organizacjach?

W Polsce powszechnie stosowane są 3 podstawowe modele dostarczania usług FM: inhouse, outsourcing lub mieszany. Na rynku dostępne są także inne wariacje tych trzech podstawowych kategorii, które wymagają jednak większej świadomości na temat funkcjonowania relacji na linii zamawiający – dostawca usług FM.

Podniesienie bezpieczeństwa to koszt czy inwestycja?

Jak zdefiniować granicę niezbędnych inwestycji w kwestie bezpieczeństwa, aby nie były one postrzegane jako zbędny koszt? Stosować się do określonego prawnie minimum czy podnieść standard bezpieczeństwa? Odpowiedź na te pytania nie jest prosta, a dyskusja nad stanem oraz jakością bezpieczeństwa często rozwija się dopiero w wyniku nieszczęśliwych zdarzeń, czyli po fakcie.

Najczęściej spotykane problemy techniczne w biurowcach klasy B

Obiekty liczące sobie od kilku do kilkunastu lat wymagają tak samo profesjonalnej obsługi technicznej jak dopiero co wybudowane inwestycje. Prezentujemy przewodnik po najpopularniejszych usterkach w biurowcach klasy B. Podpowiadamy, po czyjej stronie – zarządcy czy najemcy – leży koszt ich naprawy i jak można ich się ustrzec.

Czas na nowoczesny BMS

Nadchodzi era rozwiązań BMS (Building Managment System). Eksperci branżowi od dawna prowadzą dyskusję, czym tak naprawdę jest system BMS oraz kiedy się zaczyna i kończy jego rola. Jak nazwa wskazuje, jest to system wspierający zarządzanie infrastrukturą budynkową. W praktyce każdy zarządca obiektu podchodzi do niego inaczej: jedni chcą zapomnieć, że mają takie narzędzie, inni z powodzeniem wykorzystują je w codziennej pracy.

Dążąc do optymalizacji poziomu zużycia energii w obiektach magazynowych, warto wziąć pod uwagę trzy podstawowe aspekty: etap projektowania budynku, przygotowanie konkretnej powierzchni pod indywidualne potrzeby najemcy oraz cykliczną analizę codziennych procesów operacyjnych.

Paweł Kowalczyk senior property manager Prologis
"Podstawą jest odpowiednie zaprojektowanie budynku, który powinien być jak najbardziej uniwersalny, a powierzchnie wynajmowane stosunkowo łatwe do przebudowy"

Podstawą jest odpowiednie zaprojektowanie budynku, który powinien być jak najbardziej uniwersalny, a powierzchnie wynajmowane stosunkowo łatwe do przebudowy. Dzięki temu w przyszłości będzie można go dostosować do różnych potrzeb najemców. Kolejny krok do optymalnego zarządzania zużyciem energii stanowi umiejętne wyodrębnienie i opomiarowanie mediów w wydzielonej powierzchni  budynku. Na koniec trzeba wziąć pod uwagę specyfikę operacji, które najemca będzie prowadził. Jeśli np. w części magazynu operacje będą prowadzone rzadko, warto zaproponować w tym miejscu czasowe, znaczne zredukowanie oświetlenia za pomocą odpowiedniej automatyki. W przypadku przeznaczenia magazynu na chłodnię układ chłodniczy powinien umożliwiać wydzielenie mniejszych i większych stref chłodzenia, w zależności od bieżącej liczby towaru składowanego w magazynie. Dobrym rozwiązaniem będą również pneumatyczne kurtyny dokowe, które nie przepuszczają ciepłego powietrza z zewnątrz w trakcie załadunku i rozładunku towaru.

Niezwykle istotne jest również świadome wykorzystywanie infrastruktury dostępnej w magazynie. Prologis jest obecnie w trakcie wprowadzania we wszystkich swoich halach inteligentnego systemu smart meteringu, połączonego z aplikacją internetową i umożliwiającego zdalny odczyt wszystkich mediów – energii, wody, gazu i ciepła. Dodatkowo istnieje możliwość rozszerzenia pomiarów o badanie temperatury i wilgotności. Przy odpowiednim wydzieleniu i opomiarowaniu poszczególnych obwodów w jednostce najmu można optymalizować zużycie mediów oraz z wyprzedzeniem wykryć nieprawidłowości w pracy maszyn czy nawet całych procesach magazynowych czy produkcyjnych. Takie rozwiązania pozwalają na obniżenie kosztów zużycia energii oraz zapobiegają niektórym awariom, które mogłyby spowodować zatrzymanie procesów i dodatkowe straty finansowe.