17.03.2017

Nazwijmy nienazywalne

ZOBACZ WIĘCEJ

Facility

Czas na nowoczesny BMS

Nadchodzi era rozwiązań BMS (Building Managment System). Eksperci branżowi od dawna prowadzą dyskusję, czym tak naprawdę jest system BMS oraz kiedy się zaczyna i kończy jego rola. Jak nazwa wskazuje, jest to system wspierający zarządzanie infrastrukturą budynkową. W praktyce każdy zarządca obiektu podchodzi do niego inaczej: jedni chcą zapomnieć, że mają takie narzędzie, inni z powodzeniem wykorzystują je w codziennej pracy.

Facility Management dla drapaczy chmur – poznaj 4 złote zasady

Sprawdź, jak zapewnić odpowiednią jakość usług FM w wieżowcach i poznaj oczekiwania ich zarządców. Jakie kompetencje powinien mieć personel takiego obiektu? Jak powinna wówczas wyglądać wewnętrzna komunikacja w organizacji świadczącej usługi FM? Czy potrzebujesz specjalnego oprogramowania do zbierania zgłoszeń od użytkowników budynku?

System BMS – czy w pełni wykorzystujesz jego możliwości?

Systemy BMS stały się standardem w zarządzaniu nowoczesnymi nieruchomościami komercyjnymi. Wciąż jednak zdarza się, że część zarządców i facility managerów nie do końca rozumie oraz wykorzystuje wszystkie funkcje tego systemu. Warto odrobić tę zaległą lekcję, ponieważ na pewno okaże się bezcenna w codziennej pracy.

Przychodzimy z południa

Dojrzewali razem z krakowskim rynkiem biurowym, na którym do dziś są liderami. Ich profil działalności opiera się głównie na obsłudze technicznej budynków w zakresie serwisowania instalacji specjalistycznych, a także projektowania i wykonawstwa systemów HVAC, Fire & Security oraz BMS. W rozmowie z prezesem zarządu FM Solutions - Grzegorzem Gałką dowiadujemy się, jakie plany rozwoju ma firma która wyrastała u boku Grupy BUMA.

Dlaczego facility management przebojem zdominuje rynek jako ponownie odkryta i innowacyjna dziedzina zarządzania usługami pomocniczymi?

Krzysztof Kogut, redaktor naczelny magazynu Real Estate Manager, prezes Polskiej Rady Facility Management
- W dojrzałym FM nie chodzi o to, aby forsować czyjąś perspektywę bardziej niż inną. W FM-ie ważna jest neutralność i balansowanie stanowiska po to, aby perspektywa człowieka zyskała na znaczeniu.

Przez lata odkładana na drugi bądź trzeci plan. W organizacji postrzegana często jako obciążenie. Niepotrzebnie kojarzona wyłącznie z twardymi infrastrukturalnymi usługami. Omijana szerokim łukiem i deklasowana przez strategie zorientowane przede wszystkim na prosty zysk. Pomijana, bo skomplikowana w pierwszym odczuciu. Dotykająca wrażliwych miejsc w organizacjach. Facility Management - dziedzina zarządzania z której wyrósł dojrzały outsourcing i nowoczesne modele dostarczania usług. 

Perspektywa, jaką oferuje FM, w pełni odpowiada potrzebom współczesnych organizacji, bo jest zorientowany na ludzi. Żeby w pełni zrozumieć możliwości, jakie oferuje dojrzały facility management trzeba zrozumieć  te trzy główne obszary:

  1. Osiągnąć znajomość modelu dostarczania usług zarówno w modelu in-house,  jak i outsourcingu.
  2. Zrozumieć krytyczne znaczenie czynnika ludzkiego dla funkcjonowania organizacji.
  3. W pełni pojąć znaczenie sformułowania „efektywności procesów pomocniczych”  i ich wpływu na działalność podstawową każdej organizacji.

Czy można osiągnąć model idealnego FM-u? Nie sądzę. W praktyce jest to zadanie bardzo trudne, niemniej jednak trzeba do tego dążyć, bo współczesne realia biznesowe, tempo rozwoju organizacji oraz jakość rynku pracy będą narzucały organizacjom, chcącym zarządzać swoim biznesem w sposób jakościowy, stosowanie rozwiązań, wiedzy i procesów wypracowanych przez facility management.

Kto może robić FM?

Facility management robi każdy, ale nie każdy o tym wie.

Komu przeznaczony jest FM? Firmom dużym?  A może małym? Rozmiar nie ma znaczenia… A może firmom z określonej branży? Farmaceutycznej? Nieruchomości komercyjnych? A może administracji publicznej? Tak, również... Każdej organizacji.

FM jest uniwersalny. Jego siła, prostota i piękno polega na idealnym wpasowaniu się w praktycznie każdą strukturę organizacyjną. W strukturze organizacyjnej FM nie jest pionowy, nie jest też poziomy. Natomiast  z całą pewnością działa na ukos i zakosami.

Jego siła, witalność i energia tkwi w elastyczności i w możliwości swobodnej zmiany perspektywy. FM skaluje problemy organizacji, zmieniając perspektywę od pracownika szeregowego przez managerów średniego szczebla, aż po najwyższe kadry zarządcze.

Żadna inna dziedzina zarządzania nie jest jednocześnie tak sfokusowana na człowieku i jego roli w organizacji. Człowieku w ujęciu ludzkim - to bardzo ważne. W dojrzałym FM nie chodzi o to, aby forsować czyjąś perspektywę bardziej niż inną. W FM-ie ważna jest neutralność i balansowanie stanowiska po to, aby perspektywa człowieka zyskała na znaczeniu.

Jeśli miałbym powiedzieć, kto będzie zainteresowany stosowaniem idealnego FM-u, w szczególności wskazałbym organizacje dojrzałe lub takie, które mają już trochę lat na karku i chcą usystematyzować pozycję człowieka w swojej organizacji, jednak nie wiedzą jak.

FM to zarządzanie i integracja procesami pomocniczymi w organizacji, skupiająca się na perspektywie ludzkiej - nie tylko na stronie organizacji, ale również stronie jej klientów.

Z powyższych zdań wydawać by się mogło, że FM to wszystko i nic. Nic bardziej mylnego. FM można mierzyć, można nim zarządzać i obserwować jego realny wpływ na jakość życia organizacji. FM ma nawet swoją realną emanację w osobie Facility Managera.

I tutaj należy się Państwu najwięcej słów wyjaśnienia…

Jak to zwykle bywa w przypadku koncepcji idealistycznych, lubią być one drastycznie zmieniane i skręcać w różne strony, w zależności od funkcji jakie pełnią. Tak też było w przypadku FM-u. Ale o tym w kolejnym artykule i następnym wydaniu Real Estate Managera