17.03.2017

Nazwijmy nienazywalne

ZOBACZ WIĘCEJ

Facility

Jakość a cena w kontraktach na obsługę techniczną

Zamawiający powinien zwracać na nie uwagę przy ustalaniu warunków kontraktu na obsługę swojej nieruchomości. Ich korelacja stanowi efekt finalny, którym zamawiający powinien być w pełni usatysfakcjonowany.

FM wobec wyzwania krytycznego braku nowych talentów

Globalna branża facility management stoi przed wyzwaniem krytycznego niedoboru profesjonalistów, wynika z najnowszego wspólnego raportu IFMA i RICS.

Nazwijmy nienazywalne

Dlaczego facility management przebojem zdominuje rynek jako ponownie odkryta i innowacyjna dziedzina zarządzania usługami pomocniczymi?

Cyfrowa transformacja miejsca pracy

Rosnące znaczenie przestrzeni co-workingowej.

Dlaczego facility management przebojem zdominuje rynek jako ponownie odkryta i innowacyjna dziedzina zarządzania usługami pomocniczymi?

Krzysztof Kogut, redaktor naczelny magazynu Real Estate Manager, prezes Polskiej Rady Facility Management
- W dojrzałym FM nie chodzi o to, aby forsować czyjąś perspektywę bardziej niż inną. W FM-ie ważna jest neutralność i balansowanie stanowiska po to, aby perspektywa człowieka zyskała na znaczeniu.

Przez lata odkładana na drugi bądź trzeci plan. W organizacji postrzegana często jako obciążenie. Niepotrzebnie kojarzona wyłącznie z twardymi infrastrukturalnymi usługami. Omijana szerokim łukiem i deklasowana przez strategie zorientowane przede wszystkim na prosty zysk. Pomijana, bo skomplikowana w pierwszym odczuciu. Dotykająca wrażliwych miejsc w organizacjach. Facility Management - dziedzina zarządzania z której wyrósł dojrzały outsourcing i nowoczesne modele dostarczania usług. 

Perspektywa, jaką oferuje FM, w pełni odpowiada potrzebom współczesnych organizacji, bo jest zorientowany na ludzi. Żeby w pełni zrozumieć możliwości, jakie oferuje dojrzały facility management trzeba zrozumieć  te trzy główne obszary:

  1. Osiągnąć znajomość modelu dostarczania usług zarówno w modelu in-house,  jak i outsourcingu.
  2. Zrozumieć krytyczne znaczenie czynnika ludzkiego dla funkcjonowania organizacji.
  3. W pełni pojąć znaczenie sformułowania „efektywności procesów pomocniczych”  i ich wpływu na działalność podstawową każdej organizacji.

Czy można osiągnąć model idealnego FM-u? Nie sądzę. W praktyce jest to zadanie bardzo trudne, niemniej jednak trzeba do tego dążyć, bo współczesne realia biznesowe, tempo rozwoju organizacji oraz jakość rynku pracy będą narzucały organizacjom, chcącym zarządzać swoim biznesem w sposób jakościowy, stosowanie rozwiązań, wiedzy i procesów wypracowanych przez facility management.

Kto może robić FM?

Facility management robi każdy, ale nie każdy o tym wie.

Komu przeznaczony jest FM? Firmom dużym?  A może małym? Rozmiar nie ma znaczenia… A może firmom z określonej branży? Farmaceutycznej? Nieruchomości komercyjnych? A może administracji publicznej? Tak, również... Każdej organizacji.

FM jest uniwersalny. Jego siła, prostota i piękno polega na idealnym wpasowaniu się w praktycznie każdą strukturę organizacyjną. W strukturze organizacyjnej FM nie jest pionowy, nie jest też poziomy. Natomiast  z całą pewnością działa na ukos i zakosami.

Jego siła, witalność i energia tkwi w elastyczności i w możliwości swobodnej zmiany perspektywy. FM skaluje problemy organizacji, zmieniając perspektywę od pracownika szeregowego przez managerów średniego szczebla, aż po najwyższe kadry zarządcze.

Żadna inna dziedzina zarządzania nie jest jednocześnie tak sfokusowana na człowieku i jego roli w organizacji. Człowieku w ujęciu ludzkim - to bardzo ważne. W dojrzałym FM nie chodzi o to, aby forsować czyjąś perspektywę bardziej niż inną. W FM-ie ważna jest neutralność i balansowanie stanowiska po to, aby perspektywa człowieka zyskała na znaczeniu.

Jeśli miałbym powiedzieć, kto będzie zainteresowany stosowaniem idealnego FM-u, w szczególności wskazałbym organizacje dojrzałe lub takie, które mają już trochę lat na karku i chcą usystematyzować pozycję człowieka w swojej organizacji, jednak nie wiedzą jak.

FM to zarządzanie i integracja procesami pomocniczymi w organizacji, skupiająca się na perspektywie ludzkiej - nie tylko na stronie organizacji, ale również stronie jej klientów.

Z powyższych zdań wydawać by się mogło, że FM to wszystko i nic. Nic bardziej mylnego. FM można mierzyć, można nim zarządzać i obserwować jego realny wpływ na jakość życia organizacji. FM ma nawet swoją realną emanację w osobie Facility Managera.

I tutaj należy się Państwu najwięcej słów wyjaśnienia…

Jak to zwykle bywa w przypadku koncepcji idealistycznych, lubią być one drastycznie zmieniane i skręcać w różne strony, w zależności od funkcji jakie pełnią. Tak też było w przypadku FM-u. Ale o tym w kolejnym artykule i następnym wydaniu Real Estate Managera