03.03.2017

Cyfrowa transformacja miejsca pracy

ZOBACZ WIĘCEJ

Facility

Rynek usług FM w Polsce i w Czechach

Wprowadzanie zmian i innowacji na rynek lokalny

Generałowie pod gradem pytań

Koledzy z branży żartobliwie nazywają ich generałami. General Property to polska firma, która przeszła długą drogę od momentu start-upu do miejsca jednego z liderów w branży FM, w którym jest obecnie. Z jej wiceprezesem Tomaszem Buczyńskim rozmawiamy o jego opinii na temat branży i sytuacji na rynku.

Czyste powietrze – czysty zysk

Codziennie wdychamy ok. 11 tys. l powietrza, a 90% czasu spędzamy wewnątrz pomieszczeń. Jakość powietrza jest zatem kluczowa zarówno dla komfortu pracy, jak i zdrowia pracowników.

Jakość a cena w kontraktach na obsługę techniczną

Zamawiający powinien zwracać na nie uwagę przy ustalaniu warunków kontraktu na obsługę swojej nieruchomości. Ich korelacja stanowi efekt finalny, którym zamawiający powinien być w pełni usatysfakcjonowany.

Rosnące znaczenie przestrzeni co-workingowej.

Maciej Markowski, Partner, Dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią, C&W
- Dziś, aby mówić o cyfrowej organizacji, nie wystarczy wdrożenie nowoczesnych technologii, trzeba zmienić cały sposób myślenia o funkcjonowaniu firmy.

Transformacja cyfrowa coraz częściej staje się kluczową strategią rozwoju przedsiębiorstw. Przemianom ulegają nie tylko relacje z klientami czy usługi, ale też procesy wewnętrzne. Pozwala to na większą swobodę organizacyjną, lepszą decyzyjność i innowacyjność. Wiele firm stara się dołączyć do tego trendu, powołując m.in. dyrektorów ds. cyfrowych.

Na rynku obserwujemy ponadto rosnącą konkurencję o najlepszych pracowników. Coraz więcej organizacji stara się rozwinąć w kierunku cyfrowym i zaczyna walczyć o najlepszych informatyków z takimi firmami jak Google czy Microsoft. Utalentowani specjaliści są świadomi własnej pozycji i chętnie zmieniają sektory w poszukiwaniu najbardziej atrakcyjnych możliwości zatrudnienia. Wybierają te firmy, których biura i kultura biznesowa odpowiadają ich oczekiwaniom. Dziś, aby mówić o cyfrowej organizacji, nie wystarczy wdrożenie nowoczesnych technologii, trzeba zmienić cały sposób myślenia o funkcjonowaniu firmy.

Firmy, które chcą zapewnić komfortową przestrzeń pracy, uwzględniają preferencje pracowników. Tworzą przestrzenie wspierające współpracę wewnątrz firmy i efektywne wykonywanie zadań. Liczy się coś więcej niż tylko wydajna ilość metrów na pracownika. Trend ten dotyczy wszystkich branż, choć ma różne odcienie, w zależności od potrzeb organizacji i rynku.

Co ważne zmiany te nie oznaczają dużo większych wydatków. Elastyczny model pracy sprawia, że organizacje cyfrowe są zazwyczaj bardzo wydajne i nie kopiują typowo korporacyjnych rozwiązań, takich jak przyznawanie gabinetów według hierarchii czy przypisanie do jednego biurka.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest zapewnienie pracownikom atrakcyjnie zaaranżowanego biura w dobrej lokalizacji. Biuro powinno oferować możliwość wyboru metody, miejsca i czasu prac, dążyć do stworzenia nietradycyjnych, ale dobrze połączonych ze sobą przestrzeni, wyposażonych w najnowsze technologie, które obsługuje się intuicyjnie. W centrum Londynu jest ponad 900 tys. mkw. powierzchni co-workingowej, widzimy że ten sam trend wkracza do polskich miast.

Ideę otwartości widać również w biurach tradycyjnych firm, gdzie tworzy się wewnętrzne przestrzenie co-workingowe. Zapraszanie start-upów i klientów do wcześniej niedostępnych ogólnie pomieszczeń biurowych wskazuje na zaangażowanie w promowanie współpracy. Ponadto kluczowe dla zwiększenia innowacyjności firmy stały się relacje z uczelniami i ośrodkami naukowymi. Formowanie się klastrów wiedzy pozwala zarówno korporacjom, jak i małym i średnim przedsiębiorstwom korzystać z otwartości i wymiany informacji.

Autor:

Maciej Markowski, Partner, Dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią w dziale Globalnej Obsługi Najemców, Cushman & Wakefield