03.03.2017

Cyfrowa transformacja miejsca pracy

ZOBACZ WIĘCEJ

Facility

Czas na nowoczesny BMS

Nadchodzi era rozwiązań BMS (Building Managment System). Eksperci branżowi od dawna prowadzą dyskusję, czym tak naprawdę jest system BMS oraz kiedy się zaczyna i kończy jego rola. Jak nazwa wskazuje, jest to system wspierający zarządzanie infrastrukturą budynkową. W praktyce każdy zarządca obiektu podchodzi do niego inaczej: jedni chcą zapomnieć, że mają takie narzędzie, inni z powodzeniem wykorzystują je w codziennej pracy.

Facility Management dla drapaczy chmur – poznaj 4 złote zasady

Sprawdź, jak zapewnić odpowiednią jakość usług FM w wieżowcach i poznaj oczekiwania ich zarządców. Jakie kompetencje powinien mieć personel takiego obiektu? Jak powinna wówczas wyglądać wewnętrzna komunikacja w organizacji świadczącej usługi FM? Czy potrzebujesz specjalnego oprogramowania do zbierania zgłoszeń od użytkowników budynku?

System BMS – czy w pełni wykorzystujesz jego możliwości?

Systemy BMS stały się standardem w zarządzaniu nowoczesnymi nieruchomościami komercyjnymi. Wciąż jednak zdarza się, że część zarządców i facility managerów nie do końca rozumie oraz wykorzystuje wszystkie funkcje tego systemu. Warto odrobić tę zaległą lekcję, ponieważ na pewno okaże się bezcenna w codziennej pracy.

Przychodzimy z południa

Dojrzewali razem z krakowskim rynkiem biurowym, na którym do dziś są liderami. Ich profil działalności opiera się głównie na obsłudze technicznej budynków w zakresie serwisowania instalacji specjalistycznych, a także projektowania i wykonawstwa systemów HVAC, Fire & Security oraz BMS. W rozmowie z prezesem zarządu FM Solutions - Grzegorzem Gałką dowiadujemy się, jakie plany rozwoju ma firma która wyrastała u boku Grupy BUMA.

Rosnące znaczenie przestrzeni co-workingowej.

Maciej Markowski, Partner, Dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią, C&W
- Dziś, aby mówić o cyfrowej organizacji, nie wystarczy wdrożenie nowoczesnych technologii, trzeba zmienić cały sposób myślenia o funkcjonowaniu firmy.

Transformacja cyfrowa coraz częściej staje się kluczową strategią rozwoju przedsiębiorstw. Przemianom ulegają nie tylko relacje z klientami czy usługi, ale też procesy wewnętrzne. Pozwala to na większą swobodę organizacyjną, lepszą decyzyjność i innowacyjność. Wiele firm stara się dołączyć do tego trendu, powołując m.in. dyrektorów ds. cyfrowych.

Na rynku obserwujemy ponadto rosnącą konkurencję o najlepszych pracowników. Coraz więcej organizacji stara się rozwinąć w kierunku cyfrowym i zaczyna walczyć o najlepszych informatyków z takimi firmami jak Google czy Microsoft. Utalentowani specjaliści są świadomi własnej pozycji i chętnie zmieniają sektory w poszukiwaniu najbardziej atrakcyjnych możliwości zatrudnienia. Wybierają te firmy, których biura i kultura biznesowa odpowiadają ich oczekiwaniom. Dziś, aby mówić o cyfrowej organizacji, nie wystarczy wdrożenie nowoczesnych technologii, trzeba zmienić cały sposób myślenia o funkcjonowaniu firmy.

Firmy, które chcą zapewnić komfortową przestrzeń pracy, uwzględniają preferencje pracowników. Tworzą przestrzenie wspierające współpracę wewnątrz firmy i efektywne wykonywanie zadań. Liczy się coś więcej niż tylko wydajna ilość metrów na pracownika. Trend ten dotyczy wszystkich branż, choć ma różne odcienie, w zależności od potrzeb organizacji i rynku.

Co ważne zmiany te nie oznaczają dużo większych wydatków. Elastyczny model pracy sprawia, że organizacje cyfrowe są zazwyczaj bardzo wydajne i nie kopiują typowo korporacyjnych rozwiązań, takich jak przyznawanie gabinetów według hierarchii czy przypisanie do jednego biurka.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest zapewnienie pracownikom atrakcyjnie zaaranżowanego biura w dobrej lokalizacji. Biuro powinno oferować możliwość wyboru metody, miejsca i czasu prac, dążyć do stworzenia nietradycyjnych, ale dobrze połączonych ze sobą przestrzeni, wyposażonych w najnowsze technologie, które obsługuje się intuicyjnie. W centrum Londynu jest ponad 900 tys. mkw. powierzchni co-workingowej, widzimy że ten sam trend wkracza do polskich miast.

Ideę otwartości widać również w biurach tradycyjnych firm, gdzie tworzy się wewnętrzne przestrzenie co-workingowe. Zapraszanie start-upów i klientów do wcześniej niedostępnych ogólnie pomieszczeń biurowych wskazuje na zaangażowanie w promowanie współpracy. Ponadto kluczowe dla zwiększenia innowacyjności firmy stały się relacje z uczelniami i ośrodkami naukowymi. Formowanie się klastrów wiedzy pozwala zarówno korporacjom, jak i małym i średnim przedsiębiorstwom korzystać z otwartości i wymiany informacji.

Autor:

Maciej Markowski, Partner, Dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią w dziale Globalnej Obsługi Najemców, Cushman & Wakefield