25.04.2018

Polskie galerie handlowe przechodzą lifting

Inwestycje

W Warszawie, Poznaniu i Gdańsku jest najwięcej galerii

Z zakupowej mapy Polski przygotowanej przez CBRE wynika, że zakupową stolicą Polski jest Warszawa, w której działa aż 37 obiektów handlowych.

Wrocław bije kolejne rekordy na rynku biurowym

Według najnowszego raportu firmy doradczej Cresa „Occupier Economics: Rynek biurowy we Wrocławiu, I kwartał 2018 roku”, nowa podaż w pierwszym kwartale br. wyniosła 36.633 m kw.

W CH rośnie znaczenie jakości powierzchni i placemakingu

Podaż nowej powierzchni w centrach handlowych Europy niższa o 23%

Polskie galerie handlowe przechodzą lifting

Już co czwarte centrum handlowe w Polsce przeszło rozbudowę. Powodem jest rosnąca dojrzałość rynku nieruchomości handlowych w naszym kraju, starzenie się jego zasobów i coraz większe apetyty klientów na nową jakość.

Już co czwarte centrum handlowe w Polsce przeszło rozbudowę. Powodem jest rosnąca dojrzałość rynku nieruchomości handlowych w naszym kraju, starzenie się jego zasobów i coraz większe apetyty klientów na nową jakość.

Aby nadążyć się za dynamicznie zmieniającymi się potrzebami i gustami Polaków, właściciele galerii handlowych inwestują nie tylko w powiększanie nieruchomości, ale również w ich modernizację i przebudowę.

– W Polsce działa już 411 centrów handlowych o łącznej powierzchni 9,86 mln mkw. Pierwsze takie obiekty, m.in. Panorama w Warszawie, HIT (obecnie Tesco) przy ul. Górczewskiej w Warszawie i ETC (obecnie Zaspa) w Gdańsku, pojawiły się u nas w pierwszej połowie lat 90-tych. W sumie otworzono wtedy 74 galerie, spośród których 28 zostało do dziś rozbudowanych. To naturalna kolej rzeczy, wynikająca z cyklu życia obiektu handlowego. I dynamicznie zmieniającego się otoczenia konkurencyjnego –informuje Joanna Tomczyk, analityk rynku, JLL.

fazy życia obiektu handlowego

Według JLL, można wyróżnić cztery różne etapy funkcjonowania centrum handlowego: start, rozwój, dojrzałość i schyłek.

– Każda faza funkcjonowania obiektu handlowego jest uwarunkowana wieloma czynnikami rynkowymi, m.in. wzrostem konkurencji, starzeniem się nieruchomości, zmieniającymi się potrzebami i oczekiwaniami klienta, czy w końcu - rozwojem nowych technologii, w tym rosnącej roli e-commerce. Wszystkie te elementy motywują właścicieli i inwestorów do poszukiwania nowych możliwości wzmocnienia pozycji rynkowej, jak i wydłużania rozwojowego okresu życia galerii, zwłaszcza tych starszych. Należą do nich, oprócz rekomercjalizacji, modernizacja, rozbudowa i przebudowa. Trudno jest jednak wskazać konkretny moment, w którym każdy właściciel powinien podjąć jedno z tych działań. Kluczem jest wnikliwa obserwacja tak zachowań klientów, jak i kondycji najemców – komentuje Edyta Potera, dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

25% centrów handlowych w Polsce urosło

Według analiz JLL minimum jedną rozbudowę przeszło co czwarte centrum handlowe w Polsce, a jednym z ostatnich przykładów jest Galaxy w Szczecinie (+17 000 mkw.). Aktualnie rozbudowy obejmują ok. 56 000 mkw. i są realizowane w ramach takich projektów jak Atrium Promenada, Atrium Targówek, Atrium Reduta, Galeria Solaris w Opolu, Platan Zabrze, czy Centrum Janki. Średnio centrum handlowe w Polsce rozbudowuje się o ponad 8 000 mkw.

– W miarę jak rynek dojrzewa, a oczekiwania klientów ewoluują, niektóre centra handlowe stawiają na rozbudowę, wprowadzenie nowych marek lub zwiększanie powierzchni swoim dotychczasowym głównym najemcom. Inne z kolei idą w stronę rozszerzania oferty gastronomicznej i rozrywkowej, pozycjonując się jako miejsca spotkań i spędzania wolnego czasu - według naszych danych już co czwarte centrum to obiekt handlowo – rozrywkowy. Każda z tych strategii jest dobra, pod warunkiem, że wynika z wnikliwej analizy potrzeb grupy docelowej centrum. Przykładem zmian z sukcesem wcielonych w życie jest m.in. repozycjonowanie galerii Klif, rekomercjalizacja i rozszerzenie funkcji w Blue City w Warszawie, czy rozbudowa Galerii Pomorskiej w Bydgoszczy – podsumowuje Edyta Potera.