26.03.2018

Dworzec kolejowy – dobre sąsiedztwo biurowca

Inwestycje

Łódzki rynek biurowy utrzymuje równowagę

Pomimo prognozowanej dużej fali podaży powierzchni biurowej, rynek łódzki pozostaje w stanie równowagi. Czynsze utrzymują się na stałym poziomie, a najemcy nadal koncentrują swoje poszukiwania powierzchni wokół centrum miasta.

Coraz więcej umów przednajmu w Warszawie

Można obecnie zaobserwować efekt luki podażowej, która wg prognoz utrzyma się do 2020 r. W związku z tym, najemcy częściej decydują się na zawieranie umów przednajmu, co pozwala im zabezpieczyć atrakcyjne lokalizacje.

W Warszawie, Poznaniu i Gdańsku jest najwięcej galerii

Z zakupowej mapy Polski przygotowanej przez CBRE wynika, że zakupową stolicą Polski jest Warszawa, w której działa aż 37 obiektów handlowych.

Wrocław bije kolejne rekordy na rynku biurowym

Według najnowszego raportu firmy doradczej Cresa „Occupier Economics: Rynek biurowy we Wrocławiu, I kwartał 2018 roku”, nowa podaż w pierwszym kwartale br. wyniosła 36.633 m kw.

Budowa biurowców w sąsiedztwie dworców kolejowych znalazła się w czołówce trendów mających największy wpływ na rozwój rynku biurowego w Polsce, przygotowanych pod koniec ubiegłego roku przez konsultantów Walter Herz.

Z zalet takiej lokalizacji projektów biurowych korzystają nie tylko pracownicy dojeżdżający z mniejszych miejscowości do pracy w aglomeracjach, ale również sam biznes. Siedziba firmy w biurowcu znajdującym się w niedalekiej odległości od dworca oznacza m.in. oszczędność czasu i pieniędzy, które przeznaczane są na podróże służbowe. Rewitalizacja dworców przeprowadzana przez PKP na szeroką skalę, obejmująca 190 budynków tego rodzaju w całej Polsce, również zachęca deweloperów do inwestowania w nieruchomości na sąsiednich działkach

O sukcesie komercyjnym projektu biurowego w dużej mierze nadal decyduje jego lokalizacja. Jak podkreślają eksperci Savills, ten czynnik jest również kartą przetargową w walce o najlepszych pracowników. Jednak usytuowanie biurowca w centralnej części miasta albo w centrum biznesowym ze sprawnie funkcjonującą infrastrukturą to niejedyne kryteria, które warto wziąć pod uwagę. Dlatego deweloperzy coraz częściej decydują się na budowanie biurowców w bliskim sąsiedztwie dworców kolejowych.

– Tereny sąsiadujące z dworcami kolejowymi, gdzie coraz częściej powstają nowoczesne obiekty biurowe, są atrakcyjną alternatywą dla zatłoczonych dzielnic biznesowych aglomeracji, w których brakuje wolnej przestrzeni pod nowe inwestycje. Modernizacja kolei sprawia, że ta forma transportu staje się coraz atrakcyjniejsza dla biznesu. Firmy, które swoje biura mają w kilku miastach, i w których podróże służbowe są codziennością, chętnie lokują swoje siedziby sąsiedztwie dworców. Dobrym przykładem mogą być Łódź i Warszawa, które dzięki modernizacji zyskały dużo szybsze i sprawniejsze połączenie kolejowe. W rezultacie w sąsiedztwie odnowionego dworca Łódź Fabryczna powstaje nowe centrum biurowe. Natomiast w Warszawie popularnością cieszy się już nie tylko Warszawa Centralna. Przykładem może być nasz projekt biurowy EQlibrium, wybudowany w okolicy Dworca Zachodniego – mówi Mirosław Łoziński, prezes zarządu Grupy Waryński S.A.

Ta symbioza działa doskonale również w przypadku innych warszawskich dworców np. Dworca Gdańskiego, ale jest widoczna także w innych miastach. Przykładowo, odwiedzając dworzec Wrocław Główny, nie można przejść obojętnie obok imponujących projektów biurowych. Nowoczesne budynki biurowe pojawiły się także w okolicy dworca Kraków Główny.

Sposób na obniżenie firmowych wydatków

Na bliskim sąsiedztwie biurowców i dworców kolejowych korzystają nie tylko pracownicy okolicznych firm dojeżdżający codziennie do pracy, ale także osoby, które ze względu na pełnione obowiązki muszą często podróżować. Takie wyjazdy wiążą się z dodatkowymi kosztami dla przedsiębiorców. Pewnej części wydatków związanych z delegacjami udaje się uniknąć, dzięki coraz częstszemu lokowaniu biznesu w biurowcach znajdujących się w niedalekiej odległości od dworców kolejowych. To rozwiązanie pozwala również zaoszczędzić czas, bo przyczynia się do skrócenia podróży. Aby korzystać na tym atrakcyjnym sąsiedztwie, firmy nie zawsze muszą wybierać biurowce znajdujące się w bezpośrednim otoczeniu dworców, ani w obiektach typu mixed-use, jak np. ten w Bydgoszczy, który łączy funkcję dworcową z biurową.

– Wystarczy, że biurowiec znajduje się w odległości nawet 1 km od dworca kolejowego, aby firmy w nim działające mogły czerpać wiele korzyści z takiego usytuowania swojego biznesu. Sprawdziliśmy to właśnie na przykładzie inwestycji EQlibrium. Lokalizacja tego projektu miała niemały wpływ na to, że budynek został w pełni skomercjalizowany już na miesiąc przed oficjalnym oddaniem do użytku. M.in. dlatego nasz kolejny projekt biurowy będzie znajdował się po sąsiedzku, również na Odolanach – dodaje Mirosław Łoziński, Waryński S.A.

Rewitalizacja dworców jest potrzebna

Dzięki deweloperom, którzy zdecydowali się ulokować swoje inwestycje w sąsiedztwie dworców, dotychczas niezagospodarowane tereny otrzymują drugie życie. Wokół biurowców pojawiają się bowiem galerie handlowe, lokale usługowe, restauracje, czy zielone, ogólnodostępne strefy, gdzie można odpocząć. Z tej infrastruktury korzystają nie tylko pracownicy okolicznych biur, ale także podróżni – użytkownicy dworców mieszczących się tuż obok. Jak zaznacza jednak Przemysław Bednarczyk, Wiceprezes Zarządu, Waryński S.A., dla rozwoju inwestycji w pobliżu dworców konieczne są dalsze projekty rewitalizacyjne.

– Z punktu widzenia dewelopera samo zlokalizowanie inwestycji biurowej w okolicy dworca nie gwarantuje sukcesu. Zaniedbane gmachy dworców, które nierzadko odstraszają samych podróżnych, nie zachęcają również do stawiania w ich sąsiedztwie biurowców. Dlatego dobrym prognostykiem jest to, że najbliższe lata mają przynieść kolejne inwestycje w dworcową infrastrukturę – mówi Przemysław Bednarczyk.

W Programie Inwestycji Dworcowych rozpisanym do 2023 r., PKP przewidziało modernizację lub wybudowanie na nowo prawie 190 dworców w całej Polsce. Lista budynków, które mają zostać zmodernizowane, obejmują takie strategiczne obiekty dla komunikacji dalekobieżnej jak np. dworzec Gdańsk Główny, Olsztyn Główny, Łódź Kaliska, a także dworce w Kaliszu, Białymstoku, czy Częstochowie. Zaplanowano również odnowienie dworców na mniejszych stacjach, min. Warszawa Powiśle, Łódź Chojny, Bydgoszcz Zachód, Gdańsk Wrzeszcz, Toruń Miasto i wiele innych.