28.11.2017

Jak utrzymać atrakcyjność biurowców na rynku

Inwestycje

W Warszawie, Poznaniu i Gdańsku jest najwięcej galerii

Z zakupowej mapy Polski przygotowanej przez CBRE wynika, że zakupową stolicą Polski jest Warszawa, w której działa aż 37 obiektów handlowych.

Wrocław bije kolejne rekordy na rynku biurowym

Według najnowszego raportu firmy doradczej Cresa „Occupier Economics: Rynek biurowy we Wrocławiu, I kwartał 2018 roku”, nowa podaż w pierwszym kwartale br. wyniosła 36.633 m kw.

W CH rośnie znaczenie jakości powierzchni i placemakingu

Podaż nowej powierzchni w centrach handlowych Europy niższa o 23%

Polskie galerie handlowe przechodzą lifting

Już co czwarte centrum handlowe w Polsce przeszło rozbudowę. Powodem jest rosnąca dojrzałość rynku nieruchomości handlowych w naszym kraju, starzenie się jego zasobów i coraz większe apetyty klientów na nową jakość.

Boom inwestycji biurowych rodzi pytania o losy budynków nieco starszych, które już dziś mają problemy w rywalizowaniu o najemcę - komentuje Tomasz Spalik, dyrektor operacyjny Tétris.

Wizja pustostanów mobilizuje do poszukiwania kreatywnych metod zwiększania atrakcyjności nieruchomości. Wygrywają ci, którzy proponowanymi zmianami wyprzedzają oczekiwania klientów.

W praktyce widzimy dwie drogi, którymi idą inwestorzy. Pierwsza to ambicja utrzymania budynku w segmencie premium. Druga to zmiana strategii w kierunku poszukiwania najemcy, dla którego kluczowe znaczenie mają inne czynniki. 

W segmencie wysokiej klasy biurowców warunkiem koniecznym jest i będzie dobra lokalizacja. Dalej rozpoczyna się rywalizacja chociażby na poziomie atrakcyjnego lobby – wizytówki dla gości. Nie bez powodu mówi się, że w relacjach między ludźmi kluczowe znaczenie ma pierwsze siedem sekund. W odbiorze charakteru wnętrza czy budynku, w biegu na spotkanie z klientem, nasz mózg działa tak samo. Specjaliści od aranżacji wnętrz nie idą tu na skróty, osobiście odwiedzając najciekawsze światowe realizacje, aby wprowadzać na polskim rynku nowoczesne rozwiązania.

Jak wynika z obserwacji Tétris, na znaczeniu przybierają dziś także atrakcyjne przestrzenie wspólne dla wielu najemców – ciekawie zaaranżowane strefy networkingowe, kluby fitness i wellness, wspólne stołówki czy kuchnie, miejsca do spotkań i prezentacji. Pojawiają się nowoczesne usługi, jak car sharing czy ładowanie pojazdów elektrycznych, serwis rowerów. W pobliżu biurowców mamy zadbane skwery, patio, kawiarnie - zaplecze do spotkań po godzinach.

Przy decyzji o dalszych losach wnętrz budynku kluczowe znaczenie ma ocena kosztu inwestycji. Należy zwrócić uwagę na bardzo wiele czynników mających bezpośredni wpływ na budżet. Jednym ze źródłem ryzyka są nieustannie zmieniające się przepisy, w szczególności przeciwpożarowe.

Zdarza się, że bardziej opłacalne jest „wymiana” całości wnętrza budynku, aby zaproponować rozwiązania wyprzedzające dzisiejsze standardy. Taka sytuacja miała miejsce w rewitalizowanej niedawno przez Tétris kamienicy Renaissance przy Placu Zbawiciela. Właściciel, fundusz GLL, nie szczędził tu środków, aby powierzchnia, zarówno designem, jakością oraz technologią patrzyła w przyszłość, i tym samym przyciągała najlepszych najemców.

Obok grupy premium istnieje bardzo duża liczba budynków, dla których konkurowanie oryginalnością i designem jest trudne. Często obserwujemy zmianę pozycjonowania takich nieruchomości w kierunku oferowania dobrych jakościowo wnętrz dla pracowników na przykład typu backoffice. I to też jest długoterminowo świetna strategia. Tam, gdzie design odgrywa mniejszą rolę, można przeznaczyć środki na poprawę komfortu pracy, remont instalacji czy lepsze dostosowanie rozkładu wnętrz do potrzeb obecnych i przyszłych najemców. Świetnym przykładem takiej renowacji jest odrestaurowany niedawno przez Tétris budynek przy ul. Kasprzaka, zajmowany przez Orange, gdzie przy stosunkowo małym nakładzie finansowym w sposób ciekawy i interesujący udało się w znaczący sposób poprawić komfort i wygląd biura.