13.09.2017

Muzeum Polskiej Wódki nabiera kształtów

ZOBACZ WIĘCEJ

Inwestycje

Największy salon CCC w Europie powstał w Warszawie

Grupa CCC właśnie otworzyła swój flagowy sklep w jednej z najbardziej prestiżowych lokalizacji w Polsce - Domach Towarowych Wars Sawa Junior w Warszawie.

Częstochowskie bulwary Warty odżyją

Częstochowianie zyskają nowe miejsce, w którym będą mogli wypoczywać. Przy Galerii Jurajskiej, tuż nad rzeką Wartą, powstaje właśnie miejski ogród z terenami rekreacyjnymi. Jego otwarcie zaplanowano na 1 czerwca.

Equator IV z pozwoleniem na użytkowanie i zarządcą

Spółka Karimpol Polska wybrała firmę PORREAL Polska na zarządcę nowo wybudowanego biurowca Equator IV przy Alejach Jerozolimskich 100.

Nowy SMART Outlet Center w Bydgoszczy

Otwarcie SMART Outlet Center w Bydgoszczy już 26 maja. SMART Outlet Center to jedyny tego typu obiekt w województwie kujawsko-pomorskim.

Ogromne rozetowe okna, podłogi wyłożone deskami ze starych beczek po alkoholu oraz wielkie piece służące niegdyś do produkcji wódki.

Te i inne detale architektoniczne czekają na gości pierwszego na świecie Muzeum Polskiej Wódki. W obiekcie trwają ostatnie prace budowlane i rozpoczyna się montaż ekspozycji. Otwarcie planowane jest na wiosnę 2018 roku.

Muzeum Polskiej Wódki powstaje w zabytkowym budynku rektyfikacji na terenie dawnej wytwórni wódek „Koneser” na warszawskiej Pradze-Północ. Jest pierwszym takim obiektem na świecie poświęconym wyłącznie polskiej wódce, którego celem jest propagowanie wiedzy o historii, tradycji i kulturze picia tego trunku. Dokładną lokalizację muzeum stanowi działka pomiędzy ulicami Ząbkowską, Markowską, Białostocką i Nieporęcką. Jednak już niedługo ten adres zyska nową nazwę – Plac Konesera. Tak zdecydowała na początku lipca tego roku Rada Warszawy, nawiązując do historycznego dorobku miejsca.

Jednak historycznych śladów w muzeum jest dużo więcej. Oprócz zabytkowego budynku w stylu neogotyckim z końca XIX w. goście będą mogli podziwiać ogromne rozetowe okna, oryginalne piece z przełomu XIX i XX w. służące niegdyś do produkcji wódki,podłogi wyłożone deskami ze starych beczek do przechowywania alkoholu z zakładu produkcyjnego w Zielonej Górze, a takżemasywne metalowe schody. Sporą atrakcją będą oryginalne elementy wyposażenia gorzelni, czyli kolumna rektyfikacyjna, stągiew i licznik. Z tarasu na trzeciej kondygnacji rozpościera się piękny widok na Centrum Praskie Koneser, Pragę i Śródmieście.

– Muzeum Polskiej Wódki będzie szczególnym miejscem prezentującym kilka wieków historii i tradycji polskiej wódki. Zwiedzający będą mogli sami przekonać się, że Polska jest ojczyzną wódki, a wpisanie naszego narodowego trunku na listę chronionych oznaczeń geograficznych UE oraz stworzenie prawnej definicji „Polskiej Wódki” jest wyrazem uznania dla jej jakości oraz bogatej historii – wyjaśnia Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, które jest inicjatorem i patronem muzeum.

Elementami przyciągającymi uwagę są chociażby miedziane panele formowane na zamówienie, którymi będzie wyłożona sala kinowa na 50 osób. Krótki pokaz filmowy rozpocznie trwającą około godziny wycieczkę po muzeum. W Barze Akademii Wódki na zwiedzających, którzy wykupią bilet zdegustacją,czekać będą trzy porcje degustacyjne polskiej wódki – żytniej, pszenicznej i ziemniaczanej. Za dodatkową opłatą możliwy będzie również udział w warsztatach edukacyjnych poświęconych zasadom serwowania tego trunku i jego łączenia z potrawami, czyli tzw. food-pairingu.- Chcemy edukować, pokazywać różnice w aromatach wódek produkowanych z kilkurodzajów zbóż i ziemniaków, a także promować tradycję kulturalnego picia nastawionego na smakowanie – dodaje Andrzej Szumowski.

Jak podkreślają twórcy Muzeum Polskiej Wódki, celem było znalezieniu równowagi pomiędzy tradycyjnym obiektem muzealnym a nowoczesnym miejscem z interaktywnymi atrakcjami. Tego typu eksponaty znajdą się we wszystkich pięciu galeriach muzeum. Każda z nich poświęcona będzie innemu tematowi – m.in. pochodzeniu wódki, zmianom technologicznym czy współczesnemu procesowi jej produkcji.

W budynku muzeum powstanie unikatowy restauracyjny koncept współtworzony przez Ewę, Andrzeja i Mirosława Nizio. Restauracja i bistro, które powstają z inicjatywy rodzinno-biznesowej spółki REST TEAM, wzbogacą kulinarny krajobraz Warszawy. Bistro WuWu będzie czynne 24h na dobę i ma się wyróżniać niezobowiązującym charakterem. Jak przystało na lokal sąsiadujący z Muzeum Polskiej Wódki będzie oferować gościom najlepsze rodzime trunki i przekąski. Z kolei restauracja ZONI ma mieć bardziej kameralny charakter. W założeniu będzie to miejsce relaksu, spotkań towarzyskich, rodzinnych i biznesowych. Klientów przyciągnie bogatą kartą win i polskich wódek, kuchnią pełną pasji i doskonałych smakóworaznietuzinkową architekturą. Koncepcję architektoniczną obu lokali stworzył Mirosław Nizio, właściciel pracowni Nizio Design International. Kierowane przez niego zespoły odpowiadają za projekt ekspozycji Muzeum Polskiej Wódki oraz jego realizację.

Obecnie w muzeum trwają ostatnie prace remontowe oraz rekonstrukcyjne i rozpoczyna się finalny etap – aranżacja wnętrz i instalacja eksponatów. Planowana data otwarcia obiektu to wiosna przyszłego roku.